بدانها اعتماد نمود.۱
حنش از عطاء بن أبی رباح و عكرمة مولی ابن عباس و علباء بن أحمر نقل حدیث کرده و اسماعیل بن عیاش و أبو محصن حصین بن نمیر همدانی و خالد بن عبد الله واسطی، سلیمان تیمی، عبد الحكیم بن منصور، علی بن عاصم و مسلم بن سعید از او حدیث نقل کردهاند.۲ حسن بن علی سقاف، با استناد به کتاب تهذیب الكمال مزی معتقد است که حسین بن قیس، هرگز از ابن عباس نقل حدیث نکرده، بلکه حنش مذکور در روایات _ که از ابن عباس به نقل حدیث پرداخته _ حنش بن عبد الله صنعانی است که از رجال مسلم بوده و فردی ثقه معرفی شده است.۳
3 - 2 - 1. حنش بن حارث بن لقیط نخعی كوفی
اطلاعات زیادی در باره وی وجود ندارد. پدر وی، یعنی حارث بن لقیط نخعی كوفی، از مخضرمین بوده۴ و از شاهدان حادثه قادسیه به شمار میرود. همچنین، پدر حنش از علی بن أبی طالب و عمر بن خطاب روایاتی را نقل کرده است.۵ به همین دلیل، مسلم او را در طبقه اول راویان کوفی آورده و ابن حبان، او را از موثقان دانسته است.۶
در باره خود حنش نیز، طبق آنچه در کتب حدیثی ذکر شده، برخی علما همانند ابن حبان، ابو نعیم و عجلی او را ثقه دانستهاند.۷ ابن سعد نیز، ضمن توثیق وی، او را «قلیل الحدیث» معرفی کرده است.۸ ابن بزاز و ابو حاتم هم وی را با عبارات «صالح الحدیث، لا به بأس» توصیف قرار کردهاند۹ که چنین تعابیری از سوی ابن ابی حاتم، حاکی از مرتبهای از تعدیل است که در آن، حدیث وی نوشته میشود و مورد توجه قرار میگیرد.۱۰ در بین رجالیان اهل سنت تنها ماردینی است که قایل به ضعف او است و او را فردی متوهم در نقل
1.. أعیان الشیعة، ج۶، ص۸۱؛ الإنصاف فی مسائل دام فیها الخلاف، ج۱، ص۳۱۷؛ دلائل الصدق لنهج الحق، ج۱، ص۳۱.
2.. میزان الاعتدال، ج۱، ص۵۴۶؛ تاریخ مدینة دمشق، ج۱۵، ص۳۰۹.
3.. تناقضات الألبانی الواضحات، ج۳، ص۱۷۵.
4.. تهذیب التهذیب، ج۱، ص۲۷۷
5.. تهذیب الكمال، ج۵، ص۲۷۵.
6.. تهذیب التهذیب، ج۲، ص۱۳۵.
7.. تاریخ الثقات، ج۱، ص۳۲۶؛ المسانید، ج۲، ص۴۳۲.
8.. الطبقات الكبری، ج۶، ص۳۵۴.
9.. الجرح و التعدیل، ج۴، ص۴۴۱؛ تهذیب الكمال، ج۷، ص۴۳۳ - ۴۲۸.
10.. المدخل الی دراسه علم الجرح و التعدیل، ص۱۸۸.