ابو المعتمر۱ و ابو المعتمر کوفی۲ یاد شده است. افزون بر این، بخاری۳ نسبت صنعانی را نیز در پایان نام وی آورده است که چنین نسبتی در دیگر کتب رجالی اهل سنت ذکر نشده است. با توجه به این که وی فردی کوفی و از قبیله کنانی است، دلیلی بر صنعانی بودن وی وجود ندارد و به نظر میرسد بخاری چنین نسبتی را به نام وی افزوده باشد.
حنش بن معتمر از جمله راویان روایات حضرت علی علیه السلام است. وی همچنین، از علیم كندی، وابصة بن معبد و أبی ذر غفاری نیز به نقل حدیث پرداخته است.۴ از حنش بن معتمر نیز سماك، إسماعیل بن أبی خالد، بكیر بن أخنس و حكم بن عتیبة روایت کردهاند.۵ رازی، سعدان (سعید) بن أشوع همدانی را _ که فردی كوفی است _ از جمله کسانی معرفی می کند که از حنش كنانی روایت کرده است.۶
3 - 1. بررسی وثاقت یا ضعف حنش بن معتمر
در منابع رجالی شیعه اشارهای به وثاقت یا ضعف حنش بن معتمر نشده و منابع اهل سنت نیز نسبت به توثیق وی دچار اختلاف شدهاند. برخی وی را فردی ثقه دانستهاند.۷ بخاری نقل میکند که کوفیان نسبت به حدیث وی انتقاداتی دارند.۸ نسایی وی را قوی نمیداند.۹ ابن حبان وی را فردی کثیر الوهم در روایات میداند که از حضرت علی علیه السلام روایات متفردی را نقل کرده است که شبیه احادیث افراد ثقه نیست و بر همین اساس، جزء افرادی قرار گرفته است که به حدیثش احتجاج نمیشود.۱۰ همچنین، ابن حجر نیز ضمن صدوق دانستن وی، حنش بن معتمر را فردی میداند که اوهامی را نقل کرده است.۱۱ منظور او از اوهام، روایاتی است که مد نظر ابن حبان نیز بوده است. بر اساس اقوال ابن حبان
1.. التاریخ الكبیر، ج۳، ص۹۹؛ تاریخ مدینة دمشق، ج۴۴، ص۱۲۵؛ تاریخ الثقات، ج۱، ص۳۲۶.
2.. تهذیب الكمال، ج۷، ص۴۳۲؛ أعیان الشیعة، ج۶، ص۲۵۸.
3.. التاریخ الكبیر، ج۳، ص۹۹.
4.. تهذیب الكمال، ج۷، ص۴۳۳ ؛ سیر أعلام النبلاء، ج۱، ص۳۵۸.
5.. التاریخ الكبیر، ج۳، ص۹۹؛ تهذیب الكمال، ج۷، ص۴۳۳.
6.. الجرح و التعدیل، ج۴، ص۲۸۹.
7.. تاریخ الثقات، ج۱، ص۳۲۶ - ۳۲۷ ؛ تاریخ مدینة دمشق، ج۱۵، ص۳۱۲.
8.. التاریخ الكبیر، ج۳، ص۹۹.
9.. الضعفاء و المتروكین، ص۲۷۱.
10.. المجروحین، ج۱، ص۲۶۹.
11.. تهذیب التهذیب، ج۱۲، ص۳۰۴.