بازشناسی شخصیت رجالی «حنش بن معتمر» - صفحه 119

و ابن حجر روایات وی و مضامین موجود در آنها می‌تواند دلیل تضعیف وی باشد. از این رو، بررسی و تحلیل روایات وی جهت روشن شدن وضعیت وی ضروری به نظر می‌رسد.

2. تحلیل روایات حنش بن معتمر

تعداد روایاتی که در سلسله سند آنها، نام «حنش» وجود دارد، حدود هفتاد روایت با الفاظ مختلف و مفاهیم متعدد است که از طریق حنش بن معتمر، حنش بن علی، حنش بن عبد الله یا حنش بن حارث روایت شده است. این روایات در برخی مسانید، همانند مسند احمد بن حنبل، مسند أبی یعلی، مسند أبی داود طیالسی، المصنف عبد الرزاق صنعانی، المصنف ابن ابی شیبه کوفی و سایر مسانید یافت می‌شوند. صاحبان کتب تفسیری نیز در ذیل برخی آیات، از روایات منقول از «حنش» بهره برده‌اند که در این میان می‌توان به تفسیر القرآن العظیم ابن کثیر، جواهر الاحسان ثعالبی، شواهد التنزیل حسکانی، تفسیر ابی حمزه ثمالی و تفسیر فرات الکوفی اشاره نمود. البته 25 روایت از روایات حنش _ که حجم قابل توجهی از روایات وی را در برمی‌گیرد _ فقط در مسند احمد بن حنبل ذکر شده و وی بیشتر از سایر پیشوایان حدیثی اهل سنت، به طرق متعدد، به نقل حدیث از هر یک از «حنش»ها پرداخته است. اکثر این روایات نیز یا در دیگر منابع حدیثی وجود ندارد یا کمتر می‌توان مشابه آنها را در سایر منابع اهل سنت مشاهده نمود.

تقریباً تمامی روایات باز مانده از هر یک از «حنش»ها در کتب حدیثی، در زمینه مسائل فقهی، اخلاقی و اعتقادی است که با نگاه اجمالی به این روایات، می‌توان به کثرت نقل «حنش بن عبد الله» و «حنش بن معتمر» از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام پی برد و تنها در برخی موارد از سایر صحابه، همانند: عمر بن خطاب،۱ ابن عمر،۲ ابن عباس،۳ أسود،۴ علیم كندی،۵ و ابن مسعود۶ به نقل حدیث پرداخته‌اند. «حنش بن حارث» نیز از طریق افراد مختلف، از حضرت علی علیه السلام حدیث نقل کرده است.

1.. المصنف (صنعانی)، ج۲، ص۷۷ – ۷۶.

2.. همان، ج۱، ص۴۵۷.

3.. همان، ج۶، ص۶۰.

4.. المصنف (ابن أبی شیبة كوفی)، ج۸، ص۲۱۴.

5.. همان، ج۸، ص۶۱۰.

6.. المعجم الكبیر، ج۱۰، ص۷.

صفحه از 130