بازشناسی شخصیت رجالی «حنش بن معتمر» - صفحه 122

معرفی گردیده‌اند.۱

به طور کلی روایات منقول از طریق «حنش بن معتمر»، چهارده روایت در زمینه مسائل تربیتی، فقهی و احکام است که تقریبا تمامی آنها در جهت اثبات وثاقت و جانشینی امام علی علیه السلام و جایگاه والای او در نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، نسبت به سایر خلفا است که این نیز می‌تواند دلیلی بر علاقه فراوان وی به اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام علی علیه السلام به شمار آید؛ به عنوان نمونه می‌توان از روایت زیر نام برد که علاوه بر مسند احمد بن حنبل، تنها در عمدة عیون صحاح الاخبار فی مناقب إمام الأبرار ابن بطریق، آن هم به نقل از مسند احمد بن حنبل، نقل شده که در آن، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ابتدا «ابوبكر» را به منظور تلاوت آیات برائت به مكه گسیل نمود، اما با نزول جبرئیل و بیان این که چنین کاری فقط توسط خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا فردی از خاندان وی قابل انجام است، این مأموریت به امام علی علیه السلام محول شد.۲

در سند روایت فوق _ که به صورت «حدثنا محمد بن سلیمان لوین، قال: حدثنا محمد بن جابر عن سماك، عن حنش، عن علی علیه السلام» ذکر شده _ گر چه نام «حنش» به طور مطلق آمده است و لقب یا کنیه وی مشخص نیست، اما با توجه به راوی وی، یعنی «سماک» می‌توان او را همان «حنش بن معتمر» دانست که از جمله راویان روایات حضرت علی علیه السلام است.۳

یکی دیگر از روایات منسوب به «حنش بن معتمر» _ که در آنها، نام وی به گونه‌های مختلف ذکر شده _ حدیث سفینه نوح علیه السلام۴ است که با الفاظ و واژگان مختلفی در منابع

1.. إرواء الغلیل، ج۵، ص۳۷۰ - ۳۶۸.

2.. «لما نزلت عشر آیات من براءة علی النبی(، دعا النبی( أبا بكر، فبعثه بها، لیقرأها علی أهل مكة، ثم دعانی النبی(، فقال لی: أدرك أبا بكر، فحیث ما لحقته فخذ الكتاب منه، فاذهب به إلی أهل مكة و أقرأها علیهم، فلحقته بالجحفة فأخذت الكتاب منه، و رجع أبو بكر إلی النبی(، فقال: یا رسول الله! نزل فیّ شئ؟ قال: لا، و لكن جبرئیل جائنی، فقال: لن یؤدی عنك الا أنت أو رجل منك» (العلل، ج۱، ص۱۵۱؛ عمدة عیون صحاح الاخبار فی مناقب إمام الأبرار، ص۱۶۰).

3.. التاریخ الكبیر، ج۳، ص۹۹.

4.. قال رسول الله(: «مثل أهل بیتی مثل سفینة نوح مَن ركبها نَجا و من تخَلّفَ عنها غرق»(المستدرك علی الصحیحین، ج۳، ص۱۵۱ - ۱۵۰؛ معالم المدرستین، ج۱، ص۲۵۸) یا «أیها الناس أنی تركت فیكم الثقلین كتاب الله و عترتی أهل بیتی و لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض و مثلها مثل سفینة نوح من ركب فیها نجا»(العلل، ج۶، ص۲۳۷ - ۲۳۶؛جامع أحادیث الشیعة، ج۱، ص۳۲) یا «أهل بیتی فیكم كسفینة نوح( فی قومه، من دخلها نجا و من تخلف عنها هلك»(المعجم الأوسط، ج۵، ص۳۰۶).

صفحه از 130