گروه دوم، روایاتی هستند که دلالت بر افضلیت رسول خدا بر تمامی افراد انسانی و همه پیامبران دارند. شماری از این روایات، به طور مستقیم از لسان رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودهاند:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : ما خلق الله خلقا أفضل منّی و لا أكرم علیه منّی.۱
... و فضّلنی علی جمیع النّبیین و المرسلین.۲
إن الله فضلنی علی الأنبیاء.۳
شماری از این روایات نیز از زبان اهل بیت علیهم السلام و دیگران در افضیلت ایشان بر سایر انبیا گزارش شده است.۴ برخی از حدیثپژوهان شیعی ادعای تواتر روایات در این موضوع را دارند. مجلسی اول در این باره مینویسد:
... و غیر ذلك من الآیات و الأخبار المتواترة الدالة علی أفضلیته صلی الله علیه و آله علی جمیع الأنبیاء علیهم السلام .۵
حر عاملی نیز ذیل «باب إن النبی و الأئمة الاثنی عشر علیهم السلام أفضل من سائر المخلوقات من الأنبیاء و الأوصیاء»، روایات متعددی را گزارش کرده و در آخر باب در بیان کثرت این اخبار چنین نوشته است:
أقول: و الآیات و الروایات فی ذلك أكثر من أن تحصی.۶
مجلسی( نیز روایات متعددی در این موضوع گزارش کرده است.۷
2-1. منع تفضیل
1-1-1. گونهها
روایات منع تفضیل میان انبیا با توجه به گستره منع به دو نوع قابل تقسیم است؛
1.. عیون أخبار الرضا علیه السلام ، ج۱، ص۲۰۴.
2.. نور الثقلین، ج۳، ص۱۷۵.
3.. سنن الترمذی، ج۳، ص۵۵.
4.. «عن الحسین بن عبد الله، قال: قلت لأبی عبد الله علیه السلام : کان رسول الله صلی الله علیه و آله سید ولد آدم؟ فقال: کان و الله سید من خلق الله و ما برأ الله بریة خیراً من محمد صلی الله علیه و آله »، «عن أبی عبد الله علیه السلام و ذکر رسول الله صلی الله علیه و آله ، فقال: قال أمیرالمؤمنین علیه السلام : ما برأ الله نسمة خیراً من محمد صلی الله علیه و آله »، «علی علیه السلام ... فقال: إن خیر الخلق یوم یجمعهم الله الرسل و إن أفضل الرسل محمد صلی الله علیه و آله و إن أفضل کل أمة بعد نبیها وصی نبیها حتی یدرکه نبی» ( الوافی، ج۳، ص۷۱۳)؛ «... لا أفضل علی نبینا أحداً» ( الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج۱، ص۳۲۲).
5.. روضة المتقین فی شرح کتاب من لا یحضره الفقیه، ج۶ ، ص۲۱۶.
6.. الفصول المهمة فی أصول الأئمة، ج۱، ص۴۰۳- ۴۱۰.
7.. بحار الانوار، ج۲۶، ص۳۳۵.