برقرار است. در برخی مواقع نیز دیده میشود که نجاشی لفظی موهم انحصار طریق به کار برده، ولی خود او یا شیخ طوسی برای همان کتاب روایان دیگری را ذکر کردهاند؛ به عنوان نمونه، نجاشی در یادکرد از کتاب «حکم بن حکیم الصیرفی» با این که عبارت «یرویه عنه صفوان بن یحیی» را آورده، ۱ در ادامه از ابن ابی عمیر نیز به عنوان راوی دیگر این کتاب نام برده است.۲ بدین ترتیب؛ عبارات مذکور به هیچ عنوان نشانگر انحصار در طریق نیست و به احتمال، به منظور تعیین راوی اصلی کتاب بهکار رفته است. ۳
بررسی تطبیقی تعدد طرق کتب اصحاب ائمه علیهم السلام
در این قسمت، با تطبیق و تجمیع طرق مذکور در اصلیترین فهارس شیعه یعنی «فهرست النجاشی» و «فهرست الطوسی»، میزان فراوانی تعدّد طرق کتب اصحاب ائمه علیهم السلام را در مجموع این دو کتاب بررسی مینماییم؛ به این ترتیب که در باره کتب هر مؤلف، طریق دستیابی شیخ طوسی و نجاشی به آن را بررسی کرده و در صورت مشاهده تفاوت بین طرق مذکور، طریق نقل آن کتاب از وحدت خارج شده و مشمول تعدد طرق میگردد؛ چون در این دو فهرست حدود هفتصد نفر از مؤلفان شیعه به طور مشترک بحث قرار شده است.۴ تجمیع طرق این دو کتابشناس متبحّر، کمک شایانی به فهم جامعتر تاریخ میراث مکتوب تشیع میکند. از نقطه نظر تحقیق حاضر، مهمترین ثمره این تطبیق طریق، متوجّه کتبی است که نجاشی و شیخ طوسی هر کدام یک طریق برای آن ذکر کرده، ولی طرق آنها مختلف و متعدد است.
1.. ر. ک: ش۳۵۳.
2.. همچنین، پس از تطبیق طریق با فهرست الطوسی (ش۲۴۸)، مشخص میشود که حسن بن محمد بن سماعه نیز راوی دیگر این کتاب است.
3.۱ در موردی دیگر، نجاشی بهگاه یادکرد از کتاب «المنتخبات» سعد بن عبد الله اشعری عبارتی به کار میبرد که موهم انحصار طریق است: «کتاب المنتخبات رواه عنه حمزة بن القاسم خاصّةً...» (ش۴۶۷). آیةالله سبحانی از این جمله، انحصار روایت کتاب در حمزةبن القاسم را استنباط کردهاند (موسوعة طبقات الفقهاء، ج۴، ص۱۸۵)؛ اما با رجوع به ادامۀ نقل نجاشی معلوم میشود که پدر و برادر جعفر بن محمد (ابنقولویه) نیز کتاب «المنتخبات» را روایت کردهاند که نشان دهنده غیرمنحصر بودن نقل این کتاب توسط حمزة بن قاسم است. به این ترتیب، جمله «رواه عنه حمزة بن القاسم خاصة» میتواند به این معنا باشد که حمزه، فقط این یک کتاب را از سعد روایت کرده است.
4.. «مقایسه دیدگاههای رجالی نجاشی و شیخطوسی».