بررسی روایات «احرف سبعه» در میراث روایی إمامیه - صفحه 105

بن ولید»، ثقه و جلیل القدر،۱ «محمد بن حسن صفار»، ثقة و عظیم القدر،۲ «عباس بن معروف»، ثقه۳ و «حماد بن عثمان» نیز توثیق شده ‏است. اگر چه نام حماد بن عثمان بین «حماد بن عثمان ناب» و «حماد بن عثمان بن بن عمرو بن خالد فزاری» مشترک است، لکن هر دو در کتب رجال توثیق شده‏اند.۴ البته‏ آیةالله خویی بر این باور است که هر دو یک نفر هستند. حال رجالی «محمد بن یحیی صیرفی» روشن نیست. شیخ طوسی وی را در الفهرست صاحب کتاب ذکر کرده ‏است.۵ لذا این روایت مجهول و ضعیف به شمار می‏آید.

از سوی دیگر، این روایت تنها در کتاب الخصال به صورت مسند نقل شده ‏است. در منابع متقدم دیگر نیز تنها در تفسیر العیاشی است که به صورت مرسل به ما رسیده ‏است؛ زیرا تنها نام حماد بن عثمان ذکر شده و نام راویان دیگر، از اول سند تا حماد، ذکر نشده ‏است.۶ از این رو، این روایت در تفسیر العیاشی از روایات معضل بوده و بر این اساس، ضعیف ارزیابی می‏شود.

هم‌چنین، شیخ صدوق این روایت را در کتاب الخصال نقل کرده که در مقدمه آن، انگیزه‏اش را از تألیف این کتاب نقل روایات اعداد و خصال ذکر کرده‏ و اشاره‏ای به صحت این روایات نکرده،‏ بلکه هدفش فقط نقل روایات مشتمل بر خصال و اعداد بوده‏ است. بر این اساس، روایت مذکور را نیز نقل کرده ‏است.۷ نکته دیگر، این که این روایت در دیگر آثار بر جای مانده از شیخ صدوق نقل نشده و تنها در الخصال ذکر شده ‏است. لذا دارای امتیاز کثرت نقل در کتب دیگر وی نیست. به لحاظ نقد محتوایی نیز به نظر می‏رسد که شیخ صدوق این روایت را صحیح ندانسته است؛ زیرا آنجا که اعتقادات امامیه را بیان می‏کند، روایتی از امام صادق علیه السلام شبیه صحیحه زراره از امام باقر علیه السلام در الکافی «إِنَّ الْقُرْآنَ وَاحِدٌ، نَزَلَ مِنْ عِنْدِ وَاحِدٍ، وَ لَكِنَّ الِاخْتِلَافَ یَجِی‏ءُ مِنْ قِبَلِ الرُّوَاةِ»، چنین نقل می‏کند‏ که

1..‏ رجال ‏النجاشی، ص۳۸۳؛ فهرست ‏الطوسی، ص۴۴۲.

2..‏ رجال ‏النجاشی،‏ ص۵۴؛ رجال ‏ابن ‏داود،‏ ص۳۰۷؛ خلاصة الاقوال،‏ ص۱۵۷.

3..‏ رجال‏النجاشی،‏ ص۲۸۱؛ رجال‏ ‏الطوسی،‏ ص۳۶۱؛ خلاصة الاقوال،‏ ص۱۱۸.

4..‏ رجال ‏الکشی،‏ ص۳۷۵؛ رجال‏ النجاشی،‏ ص۱۴۳؛ فهرست ‏الطوسی،‏ ص۶۱؛ خلاصة الاقوال،‏ ص۵۶؛ معجم رجال الحدیث،‏ ج۶،‏ ص۲۱۳- ۲۱۵.

5..‏ فهرست‏ الطوسی،‏ ص۱۴۸.

6..‏ تفسیر العیاشی،‏ ج۱،‏ ص۱۲.

7..‏ الخصال،‏ ج۱،‏ ص۱.

صفحه از 130