مقایسه مبانی انکار سنت در یهودیت و اسلام - صفحه 175

سان حاخام‏ها برای تفاسیر خود تقدس و حجیت قایل نبودند؛ برای نمونه، عنان بن داود،‏ مؤسس فرقه قرائیمی، ‏خطاب به شاگردش بر این نکته تأکید داشت که:

در کتاب مقدس تأمل و جست و جو کن و به نظر من بسنده نکن.۱

از این رو، ‏با این که برخی از قارئون از شریعت شفاهی کمک می‏گرفتند، هیچ گاه برای آن قداست قایل نشدند. قارئون اجتهاد در مقابل نص را به هیچ وجه برنتابیدند. اگر نص صریح و واضحی وجود داشته باشد، نباید سراغ تفسیر رفت و تفسیر و برداشت خود را بر کتاب مقدس تحمیل کرد. قارئون تحت تأثیر معتزله بر توحید تأکید زیادی داشتند و با اوصاف انسان‌انگارانه و گرایش حلولی مخالفت کردند. ویژگی مشترک قارئون را می‏توان تأکید آنان بر عقلانیت دانست. ابو یوسف یعقوب قرقسانی(حدود 930-940) به اصالت عقل اعتقاد تام و تمام داشت. از نظر او مهم تن دادن به حکم عقل است و مهم نیست که مفاد حکم عقل مطابق و موافق با تعالیم کدام فرقه باشد.۲

قرآنیون

پیشینه قرآن‌گرایی افراطی به قرن اول هجری و به زمان خلیفه دوم برمی‌گردد. در عالم اسلام، به دو دلیل زیر در باره سنت زنهار داده شده است:

در صدر اسلام با یادآوری تجربه یهودیان در اقبال به سنت و غفلت از تورات، مسلمانان را از این امر برحذر داشتند. در روایتی از عمر آمده است که او پس از سوزاندن نگاشته‏های حدیثی مردم چنین گفت:

امنیه کامنیه اهل الکتاب، او مثناه کمثناه اهل الکتاب؛۳

یهودیان با روی آوردن به تلمود از تورات غافل شدند.

ابن مسعود نیز پس از محو نگاشته‏ها گفت پیش از شما اهل کتاب از آن رو نابود شدند که به کتاب‏های عالمان خود روی آوردند و کتاب الهی را وانهادند.۴ نکته جالب توجه آن که برخی از قرآنیون، دست‌کم قرآنیون اعتدالی در جهان تشیع، برای ممانعت از ورود

1..‏ History of The Jews ,vol.‏ ۳, p.‏ ۱۳۰.

2..‏ Ibid. ‏

3..‏ تدوین السنة النبوی،‏ ‏ص۳۴۰.

4..‏ همان، ‏ص۳۳۴.

صفحه از 185