تاريخ : پنج شنبه 1390/4/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6545
پژوهش های صورت گرفته مبنای شکل گیری و رشد گروه های پژوهشی خواهد بود

پژوهش های صورت گرفته مبنای شکل گیری و رشد گروه های پژوهشی خواهد بود

پنج شنبه ۱۶/۴/۹۰

پایگاه حدیث نت: معاون پژوهش و آموزش پژوهشكده علوم و معارف حديث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث افزود: در اين معاونت اموزش هايی مد نظر است كه به ارتقا علمی و مهارتی پژوهشگران بيانجامد.«احمد غلامعلی»

حجت الاسلام والمسلمين «احمد غلامعلی» در گفت‌وگو با حدیث نت با اشاره به برنامه‌های پيش روی اين بخش تصريح كرد: معاونت پژوهش و آموزش همانگونه كه از نامش پيداست در دو زمينه پژوهش و آموزش فعاليت می‌كند.
حجت‌الاسلام غلامعلی خاطرنشان كرد: مركز پژوهشی علوم حديث در سال ۸۹ با سه گروه تدوين دانشنامه های حديثی، مبانی ترجمه و مفهوم شناسی حديث، رجال و مصطلحات حديثی در شورای گسترش اموزش عالی وزارت علوم تصويب شد. اين مركز پيش از اين به عنوان مركز تحقيقات دارالحديث از سال ۷۴ فعاليت داشته است.
وی در ادامه گفت: قصد داريم بر مبنای سه گروه تعريف شده كه هويت پژوهشكده را نيز در خود جای داده است فعاليت‌ها را به گونه ای ترسيم نماييم كه محصولات دارالحديث، افزون بر جنبه پژوهشی، به گونه ای كاربردی و عمومی نيز ارائه شود تا مشتاقان معارف قرآن و اهل بيت(ع) در سطح های مختلف از آن بهره مند شوند.
حجت الاسلام «احمد غلامعلی» ارتقا سطح علمی پژوهشگران را از ديگر برنامه های اين بخش عنوان كرد و افزود: پيش بينی می شود پژوهشگران در زمينه علمی خويش، ارتقا علمی و مهارتی پيدا كنند كه آيين نامه آن در تابستان تنظيم می شود.
وی به بازنگری طرح های علمی پرداخت و تصريح كرد: محققان علوم حديث كه در مؤسسه دارالحديث فعاليت ندارند، طرح های پژوهشی خود را می توانند به معاونت پژوهش پژوهشكده ارسال نمايند تا همچون گذشته در شورای پژوهشی بررسی و نسبت به نشر آن تصميم گيری شود. معاونت پژوهشی اولويت موضوعات خود را در آينده اعلام خواهد كرد.
معاون پژوهش و آموزش پژوهشكده علوم و معارف حديث، ارتقا گروه ها و پژوهشكده را نكته مهمی برشمرد خاطر نشان كرد: ارتقا مركز پژوهشی به پژوهشكده و ارتقا پژوهشكده به پژوهشگاه از برنامه های پيش روی ماست. وی ارتقا را بر پايه نيازها و ضرورت ها، لازم دانست و سازوكار منطقی ان را چنين ترسيم كرد:موضوعات نوپديد و روزآمد در ابتدا به صورت پروژه تعريف می شوند و به پژوهشگران متخصص واگذار می شود و چنانچه حجم پروژه ها، فعاليت متمركز و سازمانی را طلبيد در آن صورت گروه پژوهشی تشكيل خواهد شد و بر پايه فعاليت های گروه های پژوهشی، پژوهشكده ای طراحی و برای گرفتن مجوزهای لازم به شورای گسترش آموزش عالی ارسال خواهد شد.
برای نمونه مطالعات حديثی و جامعه شناسی چنين روندی را در آينده طی خواهد كرد. در اين مرحله تا اين لحظه مطالعات حديثی و جامعه شناسی به صورت پروژه ای واگذار می شود و در صورت نياز گروه حديث و جامعه شناسی شكل می گيرد.
حجت الاسلام «غلامعلی» اظهار داشت: معاونت پژوهشی، قدردان پژوهش های گذشته است و در ساختار جديد آنها را به كار می گيريم و ارتقا می دهيم. پژوهش های بسيار خوبی تا امروز انجام گرفته كه نشان های علمی دريافت كرده اند مانند كتاب های دانش نامه عقائد كه به عنوان ترجمه برتر كتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد و مجموعه های موسوعه امام علی(ع) برگزيده كتاب سال ولايت و موسوعة العقائديه نيز پژوهش دينی برتر دين پژوهان معرفی شده است.
معاون پژوهش و آموزش پژوهشكده علوم و معارف حديث يادآور شد: در رويكرد جديد همگانی شدن و فراگيری كتب حديثی از اهداف ماست و در همين راستا، كتاب های حديث كهن مانند آثار شيخ صدوق و شيخ طوسی احياء و با ترجمه دقيق و روان منتشر خواهد شد. می توان گفت در آينده شاهد مجموعه ای از فرهنگ سازی و عمومی سازی احاديث خواهيم بود.
وی همچنين خبر از انتشار كتاب های حديثی به صورت گزيده داد و گفت: مجموعه ای از آثار محدثان بزرگ شيعه از قرن سوم به اين سو گزيده نويسی می شود و با ترجمه ارزنده با هدف فرهنگ سازی حديث برای عموم مردم منتشر خواهد شد.
يادآور می شود، حجت الاسلام و المسلمين«احمد غلامعلی» به تازگی طی حكمی از سوی رئيس پژوهشكده علوم و معارف حديث به مدت دو سال به عنوان معاون پژوهش و آموزش پژوهشكده علوم و معارف حديث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث منصوب شد.
پيش از اين حجت الاسلام و المسلمين «درايتی» عهده دار معاونت پژوهشی پژوهشكده علوم و معارف حديث بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :