از خداانگاری امامان علیهم السلام تا خداباوری نظام‌مند؛ بررسی سندی و محتوايی حديث رضوی «الناس عبيد لنا فی الطاعة ...» - صفحه 55

آنچه در فهم مفهوم الوهیت ره‌گشا است، دقت در نهفته بودن قید «تحیر» در معنای «اله» است۱ و به نظر نگارنده می‌توان از این نکته استفاده نمود که انسان در برابر هر چیزی که احساس تحیر و درماندگی نماید، تعظیم خواهد نمود و به پرستش آن می‌پردازد. بنا بر این، منظور از الوهیت امامان علیهم السلام آن است که غالیان، امامان علیهم السلام را تا درجه خدایی رسانده و پرستیده‌اند.

1-2. غالیان

غالیان مجموعه‌ای از فرقه‌های منتسب به شیعه هستند که برخی از امامان علیهم السلام را به خداوند شبیه می‌كنند و امامان را از عالم بشریت به الوهیت میل ‌می‌دهند.۲ غالیان، در ظاهر، به اسلام معتقد بوده، اما به امامان علیهم السلام نسبت الوهیت و نبوت داده و در وصف فضایل آنها از حد مُجاز تجاوز نموده‌اند.۳ می‌توان خداانگاری امامان علیهم السلام ، شریک دانستن امامان علیهم السلام با خداوند در معبودیت، خالقیت و رزاقیت، حلول خداوند در امامان علیهم السلام و یا اتحاد خداوند با ایشان، علم غیب امامان علیهم السلام بدون وحی و الهام الهی، نبوت امامان علیهم السلام ، تناسخ ارواح امامان علیهم السلام از برخی به برخی دیگر و کفایت معرفت امامان علیهم السلام از طاعات و تکالیف دینی را به عنوان مهم‌ترین عقاید غالیان برشمرد.۴

از نظر شهید سید محمد باقر صدر، مراتب غلو شامل مراتب زیر است:

_ «غلو در مرتبه الوهیت و خداوندی»، بدین معنا که شخصی که غلو در باره او صورت می‌گیرد، خداوند است و در بعضی موارد، شخص غلو شده، شریک خداوند محسوب شود؛

_ «غلو در مرتبه نبوت»، بدین معنا که شخص غلو شده نسبت به پیامبر از مقام والاتر و برتری برخوردار بوده و به مثابه حلقه ارتباطی بین خداوند و پیامبر قلمداد می‌شود؛

_ «غلو در خصوصیتی از خصوصیات مرتبط با صفات و افعال خداوند»، به معنای نسبت دادن صفت یا فعلی خداوندی به شخصی است که در آن حد و اندازه نیست.۵

منظور از خداانگاری در این متن، غلو در مرتبه الوهیت و خداوندی است.

1.. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم‏، ج۱، ص۱۲۱.

2.. فرهنگ فرق اسلامی،‏ ص۷۷.

3.. تصحیح اعتقادات الإمامیه، ص۱۳۱.

4.. بحار الانوار، ج۲۵، ص۳۴۶.

5.. بحوث فی شرح عروة الوثقی، ج۳، ص۳۸۴-۳۸۵.

صفحه از 79