از خداانگاری امامان علیهم السلام تا خداباوری نظام‌مند؛ بررسی سندی و محتوايی حديث رضوی «الناس عبيد لنا فی الطاعة ...» - صفحه 59

هادی علیهم السلام ،۱ شیخ، رئیس و فقیه اهل قم۲ و «ثقة»۳ است.

7-1-1-2. مروک بن عبید بن سالم

وی نیز در نظر رجال‌شناسان، از اصحاب امام جواد علیه السلام ‌۴ و فردی امامی و ثقه است.۵

8-1-1-2. محمد بن زید طبری

وی کوفی و از اصحاب امام رضا علیه السلام است که از ایشان حدیث نیز روایت کرده است،۶ اما در کتب رجالی در باره وثاقت یا عدم وثاقت وی سخنی به میان نیامده است.

وجود عبارت «عدة من اصحابنا» در سند حدیث مذکور موجب تعلیق آن است،۷ ولی این امر، موجب ضعف سند نمی‌شود.۸

2-1-2. سند منقول توسط شیخ مفید

شیخ مفید، سند حدیث مذکور را با تفاوت بیان نموده است:

أَخْبَرَنِی الشَّرِیفُ الصَّالِحُ أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ حَمْزَةَ الْعَلَوِی الْحُسَینِی الطَّبَرِی( قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْیرِی، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی، عَنْ مَرْوَكِ بْنِ عُبَیدٍ الْكُوفِی، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَیدٍ الطَّبَرِی.۹

در این سند، نام افراد به طور کامل تا شیخ مفید ذکر شده است که سه نفر «حسن بن حمزه علوی»، «محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری» و «عبدالله بن جعفر حمیری» نیاز به بررسی رجالی خواهند داشت:

2-1-2-1. حسن بن حمزه علوی

وی از مشایخ شیخ طوسی۱۰ و از اکابر علمای امامیه در قرن چهارم بوده است.۱۱ شیخ

1.. همان، ص۳۸۳؛ طبقات‏ الرجال، ص۵۹.

2.. رجال ابن داود، ص۴۳.

3.. خلاصة الاقوال، ص۱۴؛ رجال الطوسی، ص۳۵۱.

4.. رجال الطوسی، ص۳۷۸.

5.. رجال الکشی، ص۵۶۳؛ رجال النجاشی، ص۴۲۵.

6.. رجال الطوسی، ص۳۶۴؛ معجم ‏رجال‏الحدیث، ج۱۶، ص۹۹.

7.. ر.ک: جامع أحادیث الشیعة، ج‏۲۴، ص۷۴۶.

8.. کلیاتی در علم الرجال، ص۲۱.

9.. امالی للمفید، ص۲۵۳.

10.. تهذیب الاحکام، ج‏۱(مقدمه)، ص۱۱.

11.. فهرست الطوسی، ص۲۱۳.

صفحه از 79