اعتبار سنجی روايات فتنه بودن زنان - صفحه 115

شکل 7

در این سند، مقصود از «أشعث بن أبی الشعثاء» و «مسعر» به ترتیب، «سلیم بن أسود المحاربی»۱ و «مسعر بن کدام»۲ هستند که به همراه دیگر راویان این سند از توثیق برخوردارند؛ هر چند سند این روایت به پیامبر صلی الله علیه وآله نمی‌رسد، لکن بر پایه مبنای عدالت صحابه نزد اهل سنت اقوال آنان معتبر تلقی می‌گردد. افزون بر این، محتوای روایت نهم در متنی مشابه _ که دارای سندی متصل به پیامبر است _ در مسند أبی یعلی نقل شده است که پیش‌تر گزارش آن گذشت.

اسناد ضعیف

بیشتر اسناد روایات فتنه بودن زنان از نوعی ضعف برخوردارند که اعتبار سندی آنها را دچار خدشه می‌کند. در ادامه، انواع ضعف در اسناد این روایات تحلیل می‌شود.

ارسال

سه روایت از مجموع روایات فتنه بودن زنان دچار ارسال در سند هستند که گونه‌ای ضعف است: روایت هشتم از اهل سنّت، به طور کامل مرسل است و موقوف بر صحابی است. روایت اول، در مصادر شیعه، نیز از آنجایی که به جای سند آن فقط به گزاره «القطب الراوندی فی لب اللباب، عن النبی صلی الله علیه وآله » اکتفا شده، دچار ارسال کامل است. سند روایت شماره نهم۳ (شکل 8) به دلیل مجهول بودن «رجل من بنی عامر» سبب ارسال و در نتیجه، ضعف سند آن شده است. «المغیره» در سند مذکور «المغیرة بن مقسم

1.. تهذیب الکمال، ج۳، ص۲۷۱، ش۵۲۶.

2.. همان، ج۲۷، ص۴۶۱، ش۵۹۰۶.

3.. مسند أبی یعلی، ج۲، ص۱۱۵، ح۶۷۰: «حدثنا أبو خیثمة، حدثنا جریر بن عبد الحمید، عن المغیرة، عن رجل من بنی عامر، حدثنا مصعب بن سعد، عن أبیه، قال: قال رسول الله: ...».

صفحه از 132