اعتبار سنجی روايات فتنه بودن زنان - صفحه 116

الضبی»۱ است.

شکل 8

راویان مجروح

پنج روای از اسناد چهار حدیث از روایات فتنه بودن زنان در منابع رجالی شیعه و سنّی توثیق نشده و دچار جرح رجالی هستند. برخی از این راویان به تصریح رجالیان جرح شده و برخی متهم به اسباب ضعفی چون غلو هستند. مطابق اسناد روایت شماره دو۲ (شکل 9)، «زیاد بن منذر»، معروف به ابوجارود در نگاه برخی از رجالیان شیعه توثیق نشده است. ابن غضایری در باره وی می‌نویسد:

اصحاب ما نسبت به آنچه محمد بن سنان از او نقل کند، کراهت داشته‌اند.۳

بنا بر این دیدگاه که «زیاد بن منذر» ابتدا امامی بوده، سپس زیدی ‌شده است، داراب وثوق لازم نیست.۴

شکل 9

بر اساس شکل 10 در اسناد روایت شماره سه، دو راوی ضعیف حضور دارد. در این اسناد، «عبید الله بن عبد الله الدهقان»۵ و «عبد الله بن القاسم بن الحارث» ضعیف هستند. راوی دوم نیز متهم به غلو است.۶

1.. تهذیب الکمال، ج۴، ص۵۴۲، ش۹۱۸.

2.. الخصال، ج‏۱، ص۱۱۳، ح۹۱: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَی بْنِ الْمُتَوَکلِ _ رَضِی اللهُ عَنْهُ _ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِی بْنُ الْحُسَینِ السَّعْدَآبَادِی، قَالَ: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللهِ الْبَرْقِی، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ زِیادِ بْنِ الْمُنْذِرِ، عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِیفٍ، عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ، قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ...» .

3.. رجال ابن الغضائری، ص۶۱، ش۵۱.

4.. رجال النجاشی، ص۱۷۰، ش۴۴۸.

5.. همان، ص۲۳۱، ش۶۱۴.

6.. همان، ص۲۲۶، ش۵۹۳؛ رجال ابن داود، ص۴۷۰، ش۲۷۳.

صفحه از 132