اعتبار سنجی روايات فتنه بودن زنان - صفحه 123

سعید خدری انذار به هر دو جنس مطرح شده است.۱

البته این سؤال هم‌چنان باقی است که مردها نیز از جهاتی از جمله جاذبه‌های جنسیتی برای زنان می‌توانند وسیله آزمایش قرار گیرند، پس چرا در روایات به فتنه بودن مردان برای زنان اشاره نشده است؟ لکن پرداختن بدان نیازمند پژوهشی مستقل بوده و خارج از موضوع این مقاله است.

2-4. تعارض‌نمایی فتنه بودن زنان با احادیث حب النساء

در گونه دوم روایات مورد بحث «دوستی زنان: حب النساء» یکی از مصادیق فتنه معرفی شده است.۲ این در حالی است که در سایر روایات اسلامی دوست داشتن زنان از جلوه‌های اخلاق پیامبران،۳ نشانه فزونی ایمان،۴ یکی از سه محبوب حضرت محمد صلی الله علیه وآله از دنیا در کنار نماز و عطر،۵ خیر کثیر بودن در زنان۶ و از جمله عطایای اختصاصی هفت‌گانه اهل بیت۷ بیان شده است. در برخی از جوامع حدیثی متقدم شیعه، چون الکافی و کتاب من لایحضره الفقیه بابی با عنوان «حب النساء» وجود دارد که روایات متعددی با مضمون نیک بودن دوست داشتن زنان ذیل آن گزارش شده است.۸ شیخ حر عاملی نیز این روایات را ذیل باب «باب استحباب حب النساء المحللات و ...» ۹ گزارش کرده است. حال، در صورتی که زنان فتنه باشند، چگونه به دوستداری آنان توصیه شده و از جلوه‌های اخلاق پیامبرانه و نشانه‌های ایمانی افراد دانسته شده است؟ تعارض‌نمایی این دو دسته روایات چگونه قابل رفع است؟ برای حل تعارض و جمع این دو دسته از

1.. «ما من صباح إلا و ملکان ینادیان: ویل للرجال من النساء، و ویل للنساء من الرجال!».

2.. روایت شماره دوم: «الْفِتَنُ ثَلَاثٌ حُبُ‏ النِّسَاءِ وَ هُوَ سَیْفُ الشَّیْطَانِ ...» (الخصال، ج‏۱، ص۱۱۳، ح۹۱).

3.. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ علیه السلام : «مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ _ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِمْ _ حُبُّ النِّسَاءِ» (الکافی، ج۵، ص۳۲۰، ح۱؛ تهذیب الاحکام، ج۷، ص۴۰۳).

4.. أَبِی عَبْدِ اللهِ علیه السلام قَالَ: «مَا أَظُنُّ رَجُلاً یَزْدَادُ فِی الْإِیمَانِ خَیْراً إِلَّا ازْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ» (الکافی، ج۵، ص۳۲۰، ح۲؛ من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۴).

5.." قال رسول الله صلی الله علیه وآله : «حبب إلی من الدنیا النساء والطیب، وجعل قرة عینی فی الصلاة» (سنن النسائی، ج۷، ص۶۱).

6.. ... ابا عبد الله علیه السلام یقول: «أكثر الخیر فی النساء» (من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۵).

7.. "قال رسول الله صلی الله علیه وآله : «أعطینا أهل البیت سبعة لم یعطهن أحد قبلنا، و لا یعطاها أحد بعدنا: الصباحة، و الفصاحة و السماحة، و الشجاعة، و الحلم، و العلم، و المحبة من النساء» (مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۱۵۷).

8.. الکافی، ج۵، ص۳۲۰، ح۱؛ من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۴.

9.. وسائل الشیعه، ج۲۰، ص۲۱.

صفحه از 132