تاريخ : یکشنبه 1390/5/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6593
مبادا همگام با توسعه كيفی وكمی دارالحديث، معنويت خدمتگزاران آن ارتقا نيابد

مبادا همگام با توسعه كيفی وكمی دارالحديث، معنويت خدمتگزاران آن ارتقا نيابد

شنبه ۲۲/۵/۹۰

آيت الله محمدی ری شهری: مبادا همگام با توسعه كيفی وكمی دارالحديث، معنويت خدمتگزاران آن ارتقا نيابد
پایگاه حدیث نت: توليت آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السّلام گفت: انسان موحد حقيقی، در دلش اثری از محبت غير خدا نيست و اگر حاصل كارها، محبت بيشتر نسبت به خدا نباشد، بهره لازم را از كارمان نبرده ايم.«مراقبات ماه رمضان»

آيت الله محمدی ری شهری، در نشست مسئولان موسسه علمی- فرهنگی دارالحديث و جمعی از معاونان و مديران آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی (ع) با استناد به روايتی كه از حضرت عبدالعظيم (ع) به واسطه از پيامبراكرم (ص) نقل شده است؛ گفت: پيامبر اكرم(ص) در اين روايت كه يك رهنمود اعتقادی و اخلاقی است، فرموده اند: « خدا را دوست داشته باشيد بخاطر نعمت هايی كه به شما عنايت می كند و من را نيز برای خدا دوست داشته باشيد و اهل بيت من را نيز بخاطر من دوست داشته باشيد.»
رئيس موسسه علمی – فرهنگی دارالحديث گفت: اين حديث نبوی می فرمايد، فقط خدا را دوست داشته باشيد، زيرا « ولی نعمت » حقيقی خداست و همه نعمت های الهی حتی وجود مقدس پيامبر اكرم(ص) كه بزرگترين نعمت الهی است، نيز از سوی خدا به مردم عنايت شده است، بنابر اين انسان هيچ كس را نبايد جز او به طور مستقل دوست داشته باشد.
وی همچنين با استناد به آيه شريفه « والذين آمنوا اشدّ حبّا لله .. » گفت: اهل ايمان همتايی برای خدا باور ندارند و هيچكس را غير از خدا در زندگی شان موثر نمی دانند و به عبارتی می توان گفت: دوستی هايی كه ريشه در تمايلات نفسانی دارد، نشانگر شرك در وجود انسان است.
توليت آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السّلام گفت: براين اساس انسان موحد تنها با زبان نمی گويد خدای يكی است، بلكه عملا و قلبا هم يكتا پرست است و غير از محبت الهی هيچ كس به طور مستقل مورد علاقه او نخواهد بود.
آيت الله محمدی ری شهری همچنين در اين نشست، خطاب به دست اندركاران موسسه علمی- فرهنگی دارالحديث گفت: اهتمام به پيشرفت معنوی در ميان اركان و اعضای مجموعه بايد بموازات رشد كيفی و كمی كارها و برنامه ها، مورد توجه قرار گيرد.
توليت آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السّلام، اظهار كرد: يكی از دغدغه های اصلی اينجانب اين است كه مبادا، همگام با توسعه كيفی و كمی دارالحديث معنويت خدمتگزاران آن را ارتقاء نيابد و يا خدای نخواسته رشد آن معكوس باشد. يعنی به عبارتی كارها به نحوی باشد كه ديگران از كار ما بهره ببرند ولی خود ما آنطور كه لازم است از كار خود بهره مندی نداشته باشيم.
وی تصريح كرد: پيشگيری از اين آفت نيازمند برنامه ريزی جدی است كه به طور مثال، برگزاری جلسه ای منظم برای « موعظه » يكی از لوازم اين مساله است و بنا به روايتی كه از حضرت امام حسن مجتبی (ع) نقل شده، انسان به زنده نگاه داشتن دلش با «موعظه» توصيه شده است. و در يك جمله برای پيشگيری از اين آفت برگزاری جلسات تواصی به حق ضروری است.
رئيس موسسه علمی – فرهنگی دارالحديث افزود: بايد خداوند متعال را شكر گزار باشيم كه به ما توفيق خدمت به معارف كتاب خود و رهنمودهای اهل بيت (ع) را در اين مجموعه كه وام دار كرامت حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السلام، است عنايت داشته است. وی افزود: اكنون با الطاف الهی، زمينه برای يك حركت جهشی در موسسه دارالحديث فراهم شده و ان شاء الله، بتوانيم در سال آتی بشارت بدهيم كه دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و اهل بيت (ع) تاسيس شده است.

در اين نشست كه در موسسه علمی – فرهنگی دارالحديث برگزار شد، معاونان موسسه گزارشی از عملكرد يكساله گذشته خود را ارائه كردند.
گفتنی است متن سخنرانی ايشان نيز بزودی در اختيار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :