تاريخ : دوشنبه 1390/6/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6610
مخطوطات و نسخ خطی به عنوان غنی ترين ميراث تشيع حفظ شود

مخطوطات و نسخ خطی به عنوان غنی ترين ميراث تشيع حفظ شود

دو شنبه ۷/۶/۹۰

پایگاه حدیث نت: مدير واحد ميراث حديث شيعه مؤسسه دارالحديث اظهارداشت: مخطوطات و نسخ خطی كه به دست انسان های شريف متدين، عالم و دانشمند به وجود آمده و امروز به دست ما رسيده است، بايد به عنوان غنی ترين ميراث تشيع حفظ نماييم.

حجت الاسلام علی صدرايی خويی صبح امروز در گفتگو با پایگاه حدیث نت، تصريح كرد: توجه عالمان دينی و انديشمندان به مخطوطات اسلامی به عنوان گنجينه های ارزشمند شيعی ضروری است و بايد اهتمام لازم در نگهداری از آنها بوجود بيايد و هرگز اين مسئله را نبايد به يك گروه منحصر كرد بلكه بايد اقدامی همگانی در اين راستا ايجاد شود.
اين كارشناس فهرست نگاری نسخ خطی در ادامه خلقت انسان را زيبا ترين فهرست از آثار و مخلوقات الهی دانست و بيان داشت: وجود انسان، زيباترين و مهم ترين فهرست در ميان مخلوقات الهی است و انسان از ابتدای پيدايش با مسئله فهرست نگاری عجين بوده و هست.
وی خاطرنشان كرد: هر انسانی فهرست و نسخه نفيسی از كتاب آفرينش و نسخه ای منحصر به فرد از مخلوقات به شمار می رود، و می توان گفت هر انسان فهرست نويس كتاب آفرينش است.
حجت الاسلام صدرايی خويی افزود: در كشورهای ايران، تركيه و هندوستان فهرست‌های مفصلی از نسخه‌های خطی چاپ شده وجود دارد اما اين فهرست‌ها به دليل كمبود امكانات در گذشته دارای نقايص و اشتباهات فراوانی هستند كه اين موضوع با مقايسه فهرست‌های كتابخانه‌های آستان قدس و آيت‌الله مرعشی قابل مشاهده است.
وی با بيان اينكه بسياری از نسخ خطی و قديم به‌دليل ارزشمندی نمی‌توانند در اختيار همگان قرار گيرند، افزود: ديجتيالی كردن يكی از راهكارهای توسعه دسترسی محققين به نسخ نفيس قديمی است و روش ديگر نيز نسخه‌برگردان است.
يادآوری می‌شود، نمايشگاه «مركز بين‌المللی مخطوطات اسلامی» مهر ۸۹ با حضور رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب، توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) و جمعی از اساتيد، فضلا، پژوهشگران نسخ خطی و طلاب حوزه علميه قم در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث افتتاح شده است و هدف از تاسيس آن گرداوری و حفظ مخطوطات اسلامی است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :