تاريخ : یکشنبه 1390/7/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6619
توجه به كلان‌نگرى در حوزه‌ى مباحث فقهى ضرورری است

توجه به كلان‌نگرى در حوزه‌ى مباحث فقهى ضرورری است

یک شنبه ۳/۷/۹۰

پایگاه حدیث نت: امروز نياز فقهی به تدوين منابع فقه كلان محسوس است، بر اين اساس يكی از ضرورت‌های فعلی، تدوين يك منبع حديثی برای پاسخ گويی به استنباط فقه كلان است.گفتگو

به گزارش پایگاه حدیث نت، رئيس مركز مجمع انديشه اسلامی در نشست تخصصى گروه فقه و حقوق دارالحديث، كارهاى صورت گرفته در موسوعه «احاديث فقهی» را شايسته تقدير برشمرد و بر ضروت به انجام رساندن آن تأكيد كرد و گفت: تقريبا همه‌ی مبانی فقهی ما در منابع اهل سنت مدرك دارد و اين تا حدی است كه ما می‌توانيم يك «فقه الشيعة فی مصادر اهل سنة» تدوين كنيم.
عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بيت(ع) تصريح كرد: يكی از فوايد مترتب بر كار را كشف قرائن حالی و مقالی دانستند و با تبيين ميزان تاثير گذاری ذهنيت مخاطب در فهم نصوص تاكيد نمودند: بنده در تجربه‌ای كه در كار فقهی دارم، بسيار ديده‌ام كه با مراجعه به مصادر اهل سنت می‌توانيم به قرائنی دست بيابيم كه معنای روايات ما را كاملا متغير و متبدل می‌كند و خيلی از عقده‌ها را حل می‌كند.
آيت‌الله اراكی توجه به كلان‌نگرى در حوزه‌ى مباحث فقهى و نياز معاصر به تدوين و تبويب جديد در موضوعات فقهى را امری ضرورى بيان كرد و نقش معارف حديثى را در ايجاد و شكل‌گيرى اين مهم، جدى دانست و افزود: تقسيم بندی صاحب وسائل تقسيم بندی خيلی خوب و مفيدی است، اما مربوط به فقه خُرد است، ما امروزه نياز فقهی جدی به تدوين منابع فقه كلان داريم و نياز امروز ما، منابع استنباط فقه نظام است، بر اين اساس يكی از ضرورت‌های فعلی تدوين يك منبع حديثی برای پاسخ گويی به استنباط فقه كلان است.
آيت‌الله اراكى توجه به مباحث نقد حديث خصوصا در حوزه احاديث اهل سنت را از مهم‌ترين كارهاى جدى در دوران معاصر دانست و ضروت پى‌گيرى اين امر را از سوى متفكران شيعه مورد تأكيد قرار داد.
در ابتداى اين نشست حجت‌الإسلام سيدمحمد كاظم طباطبایى، مدير پژوهشكده علوم و معارف حديث و مدير موسوعه‌ى «نصوص أهل السنة على نهج وسائل الشيعة» به تبيين و تشريح مبانى و پيش فرضهاى پايه‌اى موسوعه پرداخت و روند پژوهشى اين موسوعه را تبيين نمود.
حجت‌الإسلام طباطبایى ضرورت بازنگرى در مجموعه‌هایى كه به تدوين و جمع‌آورى احاديث فقهى پرداخته‌اند، و جبران نقايص موجود در آن‌ها را از پيش فرض‌هاى اساسى اين كار بر شمرد.
اين استاد حوزه افزود: كشف فضاى صدور نصوص شيعى، دفع برخى توهمات اعتقادى در حوزه‌ى انديشه‌ى فقهى شيعه، كشف و تفكيك نقاط اشترك و... از نتايج و ثمرات اين پژوهش محسوب مى‌‌شود.
در بخش ديگرى از اين نشست طرح علمى تدوين «موسوعة السنة الشريفة» از سوى حجت‌الإسلام نبی‌زاده براى ايجاد زمينه‌هاى مشترك همكارى ميان موسسه‌ى علمى ـ فرهنگى دارالحديث و مجمع الفكر الإسلامى ارائه و مورد بررسى قرار گرفت.
در حاشيه‌ى اين نشست آيت‌الله اراكى از مجموعه موسسه علمى فرهنگى دارالحديث بازديد كرد و از كتابخانه‌ى تخصصی اين مجموعه تقدير نمود و گفت: در اين كتابخانه كتاب‌هاى بسيار خوبى جمع‌آوری شده است كه كمتر در كتابخانه‌هاى ديگر يافت مى‌شود.
گفتنی است، «نشست تخصصى گروه فقه و حقوق» با حضور رئيس مركز مجمع انديشه اسلامی، رئيس پژوهشكده علوم و معارف حديث و جمعی از پژوهشگران اين حوزه، ۲۶ شهريورماه در پژوهشكده علوم و معارف حديث، به همت معاونت پژوهشی پژوهشكده علوم و معارف حديث، ۲۶ شهريورماه در پژوهشكده علوم و معارف حديث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد.
لازم به ذكر است، پژوهشكده علوم و معارف حديث برگزارى سلسله نشست‌هاى تخصصى درباره معارف حوزه‌ى حديث را در دستور كار خود قرار داده است. در اين نشست‌ها گروه‌هاى پژوهشى مجموعه علوم و معارف حديث، با حضور انديشمندان اين حوزه‌ها، به بررسى و نقد آثار مرتبط با حوزه‌ى پژوهشى خود مى‌پردازند.
نشست تخصصى گروه فقه و حقوق اين پژوهشكده با «آيت‌الله شيخ محسن اراكى» اولين نشست از اين مجموعه است كه با محوريت بررسى و نقد موسوعه‌ى احاديث فقهى با عنوان «نصوص أهل السنة على نهج وسائل الشيعة» برگزار شد.
«نصوص أهل السنة على نهج وسائل الشيعة» پژوهشى نو در حوزه‌ى احاديث فقهى است كه توسط گروه فقه و حقوق پژوهشكده علوم و معارف حديث در دست انجام است. اين كتاب به تدوين احاديث فقهى و جمع‌آورى متون اهل سنت بر روش كتاب شريف «وسائل الشيعة» مى‌پردازد. و تا كنون جلد اول آن كه شامل «كتاب الطهارة» مى‌باشد آماده گرديده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :