تاريخ : پنج شنبه 1390/8/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6632
موفقيت پايگاه اطلاع‌رسانی كتابخانه‌های ايران در جشنواره رسانه‌های ديجيتال

موفقيت پايگاه اطلاع‌رسانی كتابخانه‌های ايران در جشنواره رسانه‌های ديجيتال

موفقيت پايگاه اطلاع‌رسانی كتابخانه‌های ايران در جشنواره رسانه‌های ديجيتال

به گزارش پایگاه حدیث نت، در پنجمين نمايشگاه و جشنواره رسانه‌های ديجيتال، هيئت داوران از«پايگاه اطلاع‌رسانی كتابخانه‌های ايران»به عنوان رتبه اول با اهدا تنديس و لوح يادبود تقدير كرد.
گفتنی است، بررسی اجمالی امكانات كتابخانه‌هاى ايران، از به كارگيری نرم‌افزارهای متنوع در اين كتابخانه‌ها حكايت دارد.
صرف وقت بسيار برای يافتن مشخصات يك كتاب و فقدان اطلاع از محل نگهداری يك منبع كمياب، با وجود كتابخانه‌های عمومی و تخصصی متعدد در حوزه دانش ‌های مختلف، از جمله مشكلاتی است كه بيشتر دانشجويان و دانش‌پژوهان، آن را تجربه نموده‌اند.
توجه به اين نكات، ضرورت انسجام بخشی اطلاعات و اطلاع‌رسانی در عرصه كتاب و كتابخانه را هويدا نموده، تلاش برای حل اين مشكلات، گامی بلند در توليد علم به شمار می آيد. طراحی پايگاهی فراگير با قابليت يكپارچه‌سازی اطلاعات غير منسجم كتابخانه‌های گوناگون، نقشی بسزا در دستيابی گسترده به منابع موجود در كتابخانه‌های مختلف در سراسر كشور خواهد داشت. بی‌شك، اطلاع‌رسانی در باره كتاب و مراكز نگهداری آن در سطح ملى، طالبان علم را در دستيابی به منابع مختلف، به خصوص منابع كمياب، ياری خواهد رساند.
با توجه به ضرورت ارائه يكجای اطلاعات كتابخانه های ايران در شبكه جهانی اينترنت برای دسترسی سريع محققان به اين اطلاعات، راه اندازی «پايگاه اطلاع رسانى كتابخانه های ايران (Lib.ir)»، تلاشی در حد توان برای ايجاد بستری مناسب در مسير دست يازيدن به اهداف ياد شده است.
مؤسسه علمی فرهنگی دارالحديث، بر آن است كه با ارائه اين خدمت، قدمی مؤثر در دستيابی محققان به منابع پژوهشی بردارد. دسترسی كاربران به اطلاعات كتابخانه های تخصصى، دانشگاهی و عمومی كشور و آشنايی دانش پژوهان با كتابخانه ها و خدمات مختلف آنها و عرضه مجموعه اطلاعاتی كه در شناخت كتابخانه ها مؤثرند، از جمله اهداف اين پايگاه به شمار می رود.
«پايگاه اطلاع‌رسانی كتابخانه‌های ايران» در راستای رسالت ارائه خدمات به محققان و دانش پژوهان اقدام به راه اندازی بخش قفسه مجازى برای هر يك از كتابخانه ها می كند.
دسترسی به قفسه مجازى، امكان دستيابی به منابع مرتبط و هم موضوع با منبع مورد نظر را برای محققان فراهم می آورد. استفاده از اين قابليت امكان مشاهده هر منبع در قفسه كتابخانه به شكل مجازی را فراهم آورده و آشنايی با كتاب های جديدی كه مخاطب هيچ اطلاعاتی از آنها ندارد را برای شخص به وجود می آورد. با استفاده از اين امكان مى¬توان كتب مرتبطی چون شرح، تفسير يا ترجمه يك كتاب را به دست آورد و با آن آشنا شد. همچنين در اين روش ساير آثار يك مولف نيز در دسترس كاربر قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :