از شام تاریخی تا شام آخرالزمانی - صفحه 11

همان طور که اشاره شد، بیشتر این نقل‌ها باید در اواخر دوره اموی جعل شده باشد، اما برخی هم مربوط به پس از این دوره است. بعدها بسیاری از کسانی که می‌خواستند شام را برابر عراق مهم‌تر جلوه دهند، و نیز زمانی که شام یکی از مراکز ثقل صوفیان شده بود، همواره احادیثی ساخته و پراکنده می‌کردند.

از سوی دیگر، داستان این فضایل در باره شامات، به خود شام یا شهر دمشق مربوط نیست، بلکه شام بیت المقدس، شهر رمله، عسقلان، حمص و بسیاری از نقاط دیگر هم مربوط می‌شود. در روایتی، شام در کنار مکه و مدینه، سه شهری است که رسول فرموده:

انزلت علیّ النبوة فی ثلاثة امکنة، بمکة و المدینة‌ و الشام؛۱

در سه نقطه، نبوت بر من نازل شده است ...

در روایتی از قول کعب الاحبار آمده است:

انّ الرملة لتجادل عن أهلها یوم القیامة؛

شهر رمله، در روز قیامت، از مردمش دفاع خواهد کرد.

و در نقلی دیگر از ابن عباس آمده که مردی به رسول صلی الله علیه وآله گفت:‌ من قصد جهاد دارم. حضرت فرمود:

علیک بالشام و أهله، ثم الزم من الشام عسقلان.۲

حتی روایتی در باره مقبره عسقلان و فضیلت آن هم نقل شده است.۳

در برخی از این نقل‌ها نه شام یا دمشق، بله حتی از یک قلعه خاص هم یاد شده است:

إنکم ستظفرون بالشام و تغلبون علیها و تصیبون علی سیف بحرها حصناً یقال له: أنفة، یبعث الله منه یوم القیامة اثنی عشر ألف شهید؛۴

شما بر شام غلبه خواهید کرد و در ساحل آن بر قلعه‌ای به نام انفه مسلط خواهید شد که خداوند در روز قیامت، دوازده هزار شهید از آنجا مبعوث خواهد کرد.

یکی از شایع‌ترین نقل‌ها _ که در ماه‌های اخیر از آن مورد بهره‌برداری شد، این روایت

1.. همان، ج۲، ص۲۹۸.

2.. همان، ج۲، ص۲۹۹.

3.. همان، ص۳۰۰.

4.. تاریخ مدینة دمشق، ج۳۸، ص۲۷۳.

صفحه از 27