اعتبارسنجی روایات جمع و تدوین قرآن کریم در زمان ابوبکر و عمر - صفحه 152

هستند و به احتمال زیاد منشأ فرقه‌ای و کلامی دارد که از قرن دوم به بعد آغاز شد. برای روشن‌تر شدن بحث، به قراین مستحکم دیگری _ که در ذیل آورده می‌شوند _ می‌پردازیم:

ب) شواهد قرآنی

بدون تردید، عرضه به قرآن و به عبارت روشن‌تر، مخالفت با قرآن کریم، معتبرترین معیاری است که می‌توان برای بازشناخت روایات صحیح از سقیم مورد استفاده قرار داد. در این قسمت، با جست و جو در آیات قرآن و مفاهیم آنها به دنبال شواهد باید گشت تا مضمون روایات جمع قرآن در زمان ابوبکر و عمر با آنان سنجیده شود.

آیات و شواهد قرآنی را در این زمینه را می‌توان چند دسته طبقه‌بندی نمود که عبارت‌اند از:

ابزارهای نگارش در قرآن کریم

با استناد به آیات، ابزارهای متداول نگارش در زمان رسول صلی الله علیه وآله عبارت‌اند از:

الف. قرطاس: به معنای کاغذ است؛۱ به عنوان نمونه در آیه شریفه:

«وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ کِتَابًا فی قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَیْدِیهِمْ لَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِین»؛۲

و اگر مکتوبی، نوشته بر کاغذ، بر تو نازل می‏کردیم و آنان، آن را با دست‌های خود لمس می‏کردند، قطعاً کافران می‏گفتند: این [چیزی‏] جز سحر آشکار نیست.

ب. قلم: به‌صورت مفرد و جمع یعنی اقلام در چهار مورد در قرآن به‌کار رفته است؛۳ به عنوان نمونه آیه شریفه:

«الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَم‏»؛۴

همان کس که به وسیله قلم آموخت.

طبق آیه شریفه خدای تعالی قرائت و یا کتابت را به وسیله قلم بیاموخت،۵ و یا به

1.. المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۶۶.

2.. سوره انعام، آیه۷.

3.. برای مطالعه بیشتر به آیات ذیل مراجعه شود: سوره قلم، آیه۱؛ سوره لقمان، آیه۲۷؛ سوره آل عمران، آیه۴۴؛ سوره علق، آیه۴.

4.. سوره علق، آیه۴.

5.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج۲۰، ص۵۴۹.

صفحه از 173