اعتبارسنجی روایات جمع و تدوین قرآن کریم در زمان ابوبکر و عمر - صفحه 155

نتیجه، این‌که معنای اصلی ماده کتب و ساختارهای صرفی آن، همان نوشتن است. در باره‌ دیدگاه کسانی که معنای اصلی ماده «ک ت ب» را انضمام چیزی به چیزی دیگر می‌دانند، این نکته شایان توجه است که به یقین، ماده کتب بر هر جمعی قابل صدق نیست؛ زیرا به جمع هر سنگ و چوبی کتاب نگفته‌اند؛ به عنوان نمونه در آیه شریفه ذیل چنین آمده است:

«کِتابٌ فُصِّلَتْ آیاتُهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لِقَوْمٍ یَعْلَمُون‏»؛۱

کتابی است که آیات آن، به روشنی بیان شده، قرآنی است به زبان عربی برای مردمی که می‏دانند.

مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه آورده است:

تفصیل آیات به معنای نظم آن است که به بهترین شکل منظّم شده‏ است.۲

قرآن مجید در آیات بسیاری «کتاب» نامیده شده است و از این نام‌گذاری چنین بر می‏آید که قرآن جمع‏آوری شده بود؛ زیرا قرآنی که در سینه‏ها بود و یا در لوحه‏های پراکنده، تخته پاره‏ها و استخوان‏های متفرق نوشته شده باشد، کتاب نامیده نمی‏شود و معمولاً کتاب مجموعه‏ای را گویند که دارای وجود واحد مشخص بوده، صورت مدونی داشته باشد. نوشته‏های پراکنده و قطعه قطعه، کتاب نامیده نمی‏شود تا چه رسد به آن که اصلاً نوشته نشده، و جای آن دل‏ها و سینه‏ها باشد.

2. آیات تحدی‏

در آیات تحدی از کفار، مشرکان و آنان که قرآن کریم را به عنوان کتاب آسمانی نمی‌دانستند، خواسته شده است تا مانند آن یا ده سوره یا حداقل یک سوره بیاورند و چون نتوانستند بیاورند، باید اذعان کنند که قرآن کریم معجزه و کلام الهی است؛ به عنوان نمونه آیه شریفه:

«قُل لَّئنِ‏ِ اجْتَمَعَتِ الْانسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْءَانِ لَا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ‏»؛۳

بگو: اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد.

1.. سوره فصلت، آیه۳.

2.. ر.ک: مجمع البیان، ج۲۲، ص۹.

3.. سوره الاسراء، آیه۸۸.

صفحه از 173