موضوعات نگاری در شيعه؛ توصيف و تحليل - صفحه 113

1. ابو هريرة

این کتاب را در سال 1365ق، در بیروت منتشر شد و ترجمه فارسی آن، با عنوان ابو هریره و احادیث ساختگی از سوی آقای نجفعلی میرزایی در سال 1372ش، در قم منتشر شد.

کتاب از یک پیش‌گفتار و هیجده فصل و یک خاتمه تشکیل شده است. فصول یک تا نُه و نیز فصل هیجدهم به شرح زندگانی او اختصاص دارد و در سایر فصل‏ها حدیث او بررسی می‏شود.

فصل یازدهم _ که مفصل‏ترین فصل کتاب است _ چهل حدیث ابو هریره را مورد نقد و بررسی قرار داده و نادرستی آنها را به اثبات رسانده است.

2. الغدير۱

علامه امینی در جلد پنجم کتاب الغدیر در بحثی تفصیلی حدود دویست صفحه به معرفی دروغگویان و جاعلان حدیث می‏پردازد. ایشان در این فهرست از 702 راوی بر اساس منابع اهل سنت یاد می‏کند که متهم به کذب و جعل شده‏اند. پس از آن به موضوعاتی که جعل در آن صورت گرفته، به ویژه مسأله خلافت اشاره می‏کند و نمونه‏هایی از این‏گونه احادیث را از کتب اهل سنت می‏آورد.

3. الاخبار الدخيلة

علامه محمد تقی شوشتری این کتاب را با تنظیمات و تعلیقات استاد علی اکبر غفاری در سال 1390ق، در تهران به چاپ رسانید. کتاب از سه باب تشکیل شده است:

الباب الاول. فی الأحادیث المحرّفة،

الباب الثانی. فی الأخبار الموضوعة،

الباب الثالث. فی الأدعیة المحرّفة و الموضوعة.

باب اول حاوی دوازده فصل و باب دوم حاوی چهار فصل و باب سوم حاوی دو فصل است.

ایشان در سال‏های بعد سه جلد دیگر با همین ساختار با عنوان مستدرک الأخبار الدخیلة به این کتاب اضافه کرد و به چاپ رسانید.

1.. این کتاب بارها به چاپ رسیده است که مشخصات یکی از چاپ‏های تحقیق شده آن چنین است: الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب، قم: مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة، ۱۴۱۶ق / ۱۹۹۵م.

صفحه از 129