موضوعات نگاری در شيعه؛ توصيف و تحليل - صفحه 115

تمیمی، سهل بن منجاب تمیمی، وکیع بن مالک تمیمی، حصین بن نیار حنظلی تمیمی، زر بن عبدالله الفقیمی، اسود بن ربیعه حنظلی، حارث بن ابی هاله تمیمی، زبیر بن ابی هاله تمیمی، طاهر بن ابوهاله تمیمی.

ظاهراً این کتاب از سوی نویسنده ادامه نیافت و 127 صحابی دیگر معرفی نشدند.

6. الموضوعات فی الأخبار و الآثار

این کتاب نوشته سید هاشم معروف الحسنی، از علمای برجسته شیعی لبنان است که در سال 1390ق، برای اولین بار و سپس در 1407ق / 1987م در بیروت منتشر شد. هم‏چنین در سال 1429ق / 2009م با تحقیق آقای اسامة الساعدی منتشر شد. ترجمه فارسی آن با عنوان اخبار و آثار ساختگی توسط جناب آقای حسین صابری از سوی بنیاد پژوهش‏های آستان قدس رضوی در سال 1371ش، به چاپ رسید.

نویسنده کتاب را در چهار فصل ترتیب داده است:

فصل نخست به تفسیر سنت و سیر تحول آن می‏پردازد. فصل دوم به تعامل مؤلفان علوم اسلامی با حدیث اختصاص دارد. در فصل سوم تاریخچه دروغ سازی را بیان می‏کند و در فصل چهارم نمونه‏هایی از احادیث ساختگی را در کتب شیعه و اهل سنت در موضوع فضایل و مثالب معرفی می‏کند. وی 29 حدیث در منقصت و 113 حدیث در فضایل آورده است.۱

نویسنده در مقدمه، پس از اشاره به پیدایش جعل در احادیث و تردید خود در انتشار کتابی در زمینه الموضوعات، هدف از تألیف را دو امر می‏داند:

الاول منها: لنقول لاولئک الذين حاولوا و لا يزال احفادهم يحاولون مسخ التشيع من خلال بعض المرويات فی کتب الحديث لنقول لهم: ان کتب الحديث الموجودة بين ايدی الشيعة فيها الصحيح و الفاسد، لانها من صنع الانسان الذی يخطی‏ء و يصيب و تستبد به الاهواء و الاغراض فتکيفه کما تشاء.
و الثانی لتنزيه الائمة الطاهرين مما الصق بهم زوراً و بهتاناً، و بيان الاخطار التی تکمن فی التغاضی عن بعض الاحاديث و المتاجرة فيها علی حساب الدين.۲

7. زيارت و زيارتنامه

زمان تکثیر این کتاب _ که تاریخ نشر ندارد و به صورت غیر رسمی تکثیر شده _ پس از

1.. مقاله‏ای در معرفی ترجمه این اثر در آینه پژوهش، ش۴۰، مهر _ آبان ۱۳۷۵، ص۴۷ _ ۴۵.

2.. الموضوعات فی الاثار و الاخبار، ص۳۹ _ ۳۸.

صفحه از 129