موضوعات نگاری در شيعه؛ توصيف و تحليل - صفحه 116

انقلاب اسلامی است. نویسنده (حیدرعلی قلمداران) پس از مقدمه‏ای انتقادی در باب زیارت، بحثی را با عنوان «ضعف روایات زیارت کتب ائمه رجال» مطرح می‏کند و نام 44 راوی ضعیف و ناشناخته را _ که ناقل این احادیث هستند _ با معرفی اجمالی بر می‏شمارد.

سید ابو الفضل برقعی تکمله‏ای بر این قسمت دارد و این تعداد را به 162 راوی می‏رساند.

به این کتاب، یک سخنرانی و یک مقاله از نویسنده نیز ضمیمه شده است.

کتاب بخش دومی با عنوان خرافات وفور در زیارات قبور، از سید ابو الفضل برقعی دارد که تعداد زیادی از زیارت‏نامه‏ها را مورد نقد سندی و متنی قرار داده است. این کتاب در 367 صفحه وزیری، صفحه‏آرایی شده است. سید ابو الفضل برقعی در پایان کتاب این تاریخ را ثبت کرده است: 2/9/1360.

8. عرض اخبار اصول بر قرآن و عقول

این کتاب حجیم و پُر صفحه [905 صفحه] نشر رسمی نیافته است، اما تلخیص آن تعریب شده و با عنوان کسر الصنم۱ در کشورهای عربی به چاپ رسیده است.

عقیده نویسنده (سید ابوالفضل برقعی) آن است که بزرگ‏ترین مانع ترقی و سعادت، سودجویی و دکانداری از جانب دین است و این امر را در همه مذاهب ساری و جاری می‏داند. به باور نویسنده، او در این کتاب تنها بر پایه یک مذهب حرکت کرده است و هدف خود را شناساندن احادیث مغایر قرآن و قواعد عقلی می‏داند.

وی در این اثر 187 باب از جلد اول اصول الکافی را با هدف یاد شده بررسی کرده و نقطه نظرات خود را باز گفته است.

گفتنی است که نویسنده، در دیگر کتاب‏هایش (از جمله: احکام اسلام از متن قرآن) نیز فصولی را به نقد احادیث، زیارات و برخی ادعیه اختصاص داده است.

9. حديث‏های خيالی در مجمع البيان

کتاب حدیث‏های خیالی توسط انتشارات کویر تهران در سال 1382ش، منتشر شده است.

این کتاب حاوی پنج مقاله است. نام مقاله نخست، عنوان کتاب قرار گرفته که

1.. کسر الصنم، مترجم: عبدالرحیم ملاز اده البلوشی، اردن: دار البیارق، ۱۹۹۸م / ۱۴۱۹ق / ۱۳۷۷ش. هم‏چنین در دوحه و عمان نیز به چاپ رسیده است.

صفحه از 129