التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الزَّبُورِ أُنْزِلَتْ كُلُّهَا جُمْلَةً فِی الْأَلْوَاحِ وَ الْوَرَق؛
یزید بن سلام از پیامبر اکرم _ صلی الله علیه و آله _ سؤال کرد: چرا قرآن را فرقان نامیدهاند؟ فرمود: زیرا آیات و سورههای آن متفرق است و به صورت الواح نازل نشده، ولی سایر کتب از قبیل صحف و تورات و انجیل و زبور تمام آنها در الواح و ورق نازل شده است.۱
در روایات، زمان نزول این کتاب در ماه رمضان بیان شده است.
حفص بن غیاث گوید:
حضرت صادق _ علیه السلام _ فرمود که پیغمبر _ صلی الله علیه و آله _ فرمودند: «صحف ابراهیم _ علیه السلام _ در شب اول ماه رمضان نازل شده، و تورات در شب ششم ماه رمضان نازل شد، و انجیل در شب سیزدهم نازل شد، و زبور در شب هیجدهم ماه رمضان و قرآن در بیست و سوم ماه رمضان نازل شده است».۲
ب) محتوای کلی انجیل
قرآن مطالب انجیل را وصف به هدایت و نور کرده است۳ و از اهل انجیل خواسته تا بدان عمل کنند.۴
علامه طباطبایی ذیل آیه «وَ لِأُحِلَّ لَکُمْ بَعْضَ الَّذِی حُرِّمَ عَلَیکُمْ»۵ میگوید:
دلالت آیه بر این است که عیسی _ علیه السلام _ همه احکام تورات را امضا کرده، مگر چند حکمی را که خدای تعالی به دست وی نسخ نموده و آن چند حکم عبارت بوده از احکامی که بر یهود شاق و گران میآمده است. و لذا بعضی گفتهاند: انجیل کتاب شریعت و احکام نیست؛ چون حکمی در آن نیامده است.۶
در باره همین آیه روایتی از امام صادق _ علیه السلام _ وارد شده است:
1.. علل الشرائع، ج۲، ص۴۷۰؛ بحار الانوار، ج۹، ص۳۰۴.
2.. الکافی، ج۲، ص۶۲۹.
3.. سوره مائده، آیه ۴۶.
4.. سوره مائده، آیه ۴۷.
5.. سوره آل عمران، آیه ۵۰.
6.. ترجمه المیزان، ج۳، ص۳۱۵.