نگاهی به نقش و جایگاه مؤلّفه‌‏های «کتابْ‌محور» در ارزیابی‌‏های حدیثی قدما در پرتو تحلیل منابع فهرستی - صفحه 5

(م1091ق) در مقدمه دوم الوافی۱ و شیخ حر عاملی (م1104ق) در فائده هشتم خاتمه وسائل الشیعة۲ شماری از قراین متقدّمان در تصحیح احادیث را مانند آنچه در کلام شیخ بهایی آمده، گزارش کرده‏اند. البته مبانی نظری این جریان را پیش‏تر ملا محمد امین استرآبادی (م1036ق) در الفوائد المدنیة۳ و شیخ حسین کَرَکی (م1076ق) در هدایة الأبرار۴ با تلاش در تمایز دو مکتب اهل حدیث و اصولیان شیعه تحت عنوان «متقدّمان و متأخّران» و نقد جدّی و بسیار شدید نسبت به مبانی فقهی، رجالی و حتی کلامی عالمان و اصولیان متأخّر شیعی برداشتند. تمایز میان متقدّمان و متأخّران از سوی شیخ بهایی (م1031ق) در مشرق الشمسین و محمد تقی مجلسی (م1070ق) در روضة المتقین در تقویت این جریان بی‏تأثیر نبوده‏است.

از آنچه شیخ بهایی و دیگران در باره قراین اطمینان‌بخش در صدور حدیث نزد قدما یاد می‌کنند، چنین برمی‌آید که توجه به «نقد منبع‌محور حدیث» نزد ایشان نقشی کلیدی داشته است. اخذ حدیث از کتاب‌‏های معتبر و مورد اعتماد گذشتگان از جمله این نشانه‌‏هاست که شیخ بهایی در مشرق الشمسین بدان اشاره کرده است.۵ میرداماد (م1041ق) به این معیار قدما به زبانی دیگر اشاره دارد که اخذ از اصول حدیثی صحیح و مورد اعتماد یکی از معیار‏های اصلی قدما در حکم به صحت آن بوده است.۶ محمّد تقی مجلسی نیز شیوه رایج متقدّمان در تصحیح احادیث را بر «نقد کتاب/منبع مکتوب» استوار ‌دانسته است.۷

آنچه در این میان اهمیت دارد، معیار‏هایی است که متقدّمان در نقد منابع مکتوب حدیثی بدان‏ها توجه داشته‏اند. به عبارت دیگر، این پرسش اساسی در اطلاع از مبانی حدیث‌پژوهی قدما قابل طرح است که معیار‏های ایشان در نقادی منابع حدیثی کدام بوده است؟ پرسشی که سعی شده است در این نوشتار، بر پایه تحلیل و نقد تاریخی داده‌‏های

1.. الوافی، ج۱، ص۲۲-۲۶.

2..‏ وسائل الشیعة، ج۳۰، ص۲۴۳-۲۴۷. شیخ حرعاملی، قراینی را که همراه حدیث بوده به سه دسته تقسیم می‌کند: ۱. قراین دال بر صدور (ثبوت) حدیث؛ ۲. قراین دال بر صحت مضمون احادیث؛ ۳. قراین دال بر ترجیح یکی از طرفین احادیث متعارض.

3.. ص۳۰، ۴۹، ۵۸، ۷۸-۷۹، ۸۷-۸۸، ۱۰۹-۱۱۳، ۱۲۲-۱۳۱، ۱۷۷-۱۷۸.

4.. ص۹۴-۹۵، ۹۷، ۱۰۹-۱۱۶، ۱۳۳.

5.. مشرق الشمسین، ص۲۶۹.

6.. الرواشح السماویة، ص۱۶۱.

7.. روضة المتقین، ج۱۴، ص۲۳۹.

صفحه از 28