نگاهی به نقش و جایگاه مؤلّفه‌‏های «کتابْ‌محور» در ارزیابی‌‏های حدیثی قدما در پرتو تحلیل منابع فهرستی - صفحه 7

شیعی عصر صدور نیز بوده۱ و در مواردی از ائمه در باره اعتبار روایات آنها پرسش می‌شده است. مراجعه محمّد بن حسن بن أبی‌خالد شینولة به امام جواد علیه السلام و پرسش در باره اعتبار کتاب‏های رسیده از عصر صادقین _ علیهما السلام _ نمونه بارز این مطلب است.۲ به روشنی از این روایت برمی‌آید که توجه به کتاب حدیثی برای ارزشگذاری روایات از دوران حضور امامان شیعه مورد توجه عالمان امامیه بوده است. به دیگر سخن، از آنجا که نقل حدیث در شیعه امامی بر محور کتاب/نوشتارِ حدیثی بوده است،۳ ارزیابی آن نیز بیشتر مبتنی بر «کتاب/نوشتار» بوده است.

با نگاهی دقیق به قراین موجود می‌توان گفت که قدما به منبع مکتوب حدیث
(شامل اصل، جزء، کتاب/کتب) توجه ویژه‏ای داشته‏اند و در ارزیابی حدیث در کنار دیگر محور‏های ارزیابی فرآیند صدور حدیث،۴ به چگونگی منبع و مأخذ آن هم توجه خاص داشته‏اند. با توجه به همین قراین و شواهد کتاب‌محور است که از عالمان گذشته همچون ابو العبّاس نَجاشی (م450ق) در زمره باورمندان به نظریه «حجیّت کتاب» یادشده است.۵

نگارش کتاب‌‏های «فهرست»۶ با هدف شناسایی و شناساندن منابع حدیثی، بررسی و بیان حجیت آنها و نسخه‌‏هایشان بوده است. بر این اساس، این گونه خاص از نگارش‌‏ها را می‌توان مکمّل کتاب‌‏های رجالی به شمار آورد. رونق نگارش کتاب‌‏های «فهرست اصول و مُصنّفات» از اواخر سده سوم هجری _ به شکلی که نجاشی (م450ق) به کتاب «فهرستات» اشاره می‌کند۷ _ در همین مسیر قابل تفسیر است. وجود این گونه خاص

1.. ر.ک: رجال النجاشی، ص۳۹-۴۰.

2.. برای این گزارش ر.ک: الکافی، ج۱، ص۵۳.

3..‏ بدون تردید، کتاب‌‏های کهن حدیثی امامی از جمله کتاب‌‏های چهارگانۀ حدیثی، از پالایش و تدوین منابع مکتوب حدیثی پیش از خود فراهم آمد‏هاند. ظاهراً آنچه شیخ صدوق در مشیخۀ من لا یحضره الفقیه خود آورده، طرق او به همان مکتوبات اولیۀ حدیثی بوده است (ر.ک: وسائل الشیعة، ج۳۰، ص۲۲).

4.. در این باره ر.ک: نقد و تحلیل معیار‏های.‏..، ص۱۰۲-۱۵۱.

5.. بازسازی متون کهن حدیث شیعه، ص۱۱۱.

6.. تألیف کتب «فهرست» شیوۀ کهنی در میان تألیفات رجالی شیعی است که در آن نام صاحبان کتب، مبنای نگارش قرار می‌گیرد و مؤلف در این نگارش‌‏ها به دنبال ارائۀ فهرستی از نام صاحبان کتب و در مواردی همراه با داوری‌‏های رجالی در بارۀ آنها است. فهرست شیخ طوسی و فهرست نجاشی از مهم‏ترین آثار کهن برجای مانده است که به سبب بسامد بسیار داوری‌‏های این دو در بارۀ مؤلفان و تألیفات آنها می‌توان آنها را «فهرست‌‏های رجالی» نامید. از همین روست که کتاب اخیر بیش از همه به رجال النجاشی شهرت یافته است.

7.. رجال النجاشی، ص۱۵، ۴۹، ۲۴۴، ۳۰۴.

صفحه از 28