مطالعه انتقادی دیدگاه عمر فلاته درباره آغاز پیدایش جعلِ حدیث - صفحه 38

این حدیث _ بر خلاف ادعای عمر فلاته _ از یک سو، با عبارت «اذا لم یکن یکذب علیه» از وقوع نسبت دروغ بر پیامبر خبر داده است و از سوی دیگر، وقوع جعل حدیث در نیمه نخست قرن اول هجری را _ که مصادف با دوره صحابه بوده _ به اثبات رسانیده است.۱ بنا بر این، در خوشبینانه‏ترین حالت می‏توان گفت که عمر فلاته به این نقل توجه نداشته و در بررسی خود از آن غفلت کرده است و الا وجود پدیده جعل حدیث در زمان پیامبر را _ حداقل در حدّ یک احتمال _ انکار نمی‏کرد.

4.‏ روایات دالّ بر وقوع جعل حدیث در حیات پیامبر صلی الله علیه و آله

‏‏با وجود تأکید عمر فلاته بر عدم وقوع جعل حدیث در زمان پیامبر، قراین متعددی وجود دارد که نشان می‏دهد آغاز پیدایش جعل حدیث در حیات رسول خدا اتفاق افتاده است؛ چنان که حدیث نبوی «من کذب علیّ متعمداً فلیتبوأ مقعده من النار» _ که از احادیث مشهور و مقبول نزد فریقین است۲ _ از جمله شواهدی است که به این موضوع اشاره دارد.

‏‏البته در باره مفاد حدیث یاد شده اختلاف نظر‏هایی وجود دارد و برخی دلالت این حدیث بر وقوع پدیده جعل در حیات پیامبر را نپذیرفته، آن را ناظر به دوره پس از پیامبر دانسته‏اند؛ گو آن که رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت به پدیده وضع حدیث هشدار داده و امت خود را از گرفتار آمدن در دام کذب بر حذر داشته‏اند.۳ اما برخی نیز با استناد به سبب صدور روایت۴ آن را ناظر به قضیه‏ای واقعی دانسته، بر وقوع جعل حدیث در زمان پیامبر استدلال کرده‏اند.۵

1..‏ اگر چه، ابن عباس در دهه هفتم سال نخست هجری وفات کرده است، لکن می‏توان اِخبار وی از گذشته را قرینه‌ای بر وقوع جعل حدیث در نیمه نخست قرن اول هجری به حساب آورد. علاوه بر آن که نقل این سخن از ابن عباس لزوماً به معنای صدور آن در سال‏های پایانی عمر وی نیست.

2..‏ در میراث اهل سنت این حدیث از شصت راوی نقل (ر.ک: طرق حدیث من کذب علیّ) و در یازده منبع گزارش شده است و دارای نود طریق است که برخی چون ابن صلاح رتبه تواتر آن را در احادیث بی نظیر خوانده‌اند (ر.ک: علم الحدیث، ص۱۱۵). در میراث شیعه نیز این حدیث در هفت منبع معتبر _ که دو منبع آن از کتب اربعه حدیثی هستند _ نقل شده است. (ر.ک: «تأملی در حدیث نبوی من کذب علیّ متعمداً»، ص۱۷۰ و ۱۷۱).

3..‏ ر.ک: بحوث فی تاریخ السنة المشرفة، ص۲۱؛ همچنین مصطفی سباعی با استناد به تأثیر پذیری صحابه پیامبر از حدیث نبوی، آن را ناظر به رخداد جعل پیش از صدور روایت نمی‏داند (ر.ک: السنة و مکانتها فی التشریع الاسلامی، ص۷۶).

4..‏ ر.ک: همین مقاله.

5..‏ اشخاصی چون: احمد امین مصری (ر.ک: فجر الاسلام، ص۲۱۱)، شیخ ابو زهو (ر.ک: الحدیث و المحدثون، ص۴۸۰) و محمود ابوریه (ر.ک: اضواء علی السنة المحمدیة، ص۶۵) از این گروه‏اند.

صفحه از 49