141
دانشنامه قرآن و حديث 15

طريق ، او را به تكامل مادّى و معنوى مى رسانند ، عبادت ناميده مى شوند . ۱

مهم ترين رسالت مبلّغ

آنچه بيش از هر چيز ديگر براى تأثيرگذارى تبليغات بر سازندگى انسان ها اهمّيت دارد ، هدفگيرى و سمت و سوى تبليغات است . مبلّغ ، بايد نقطه اى را هدفگيرى كند كه بيشترين آثار و بركات را براى سازندگى انسان و نزديك كردن او به كمال مطلق داشته باشد و آن نقطه ، دوست داشتن خداست . ۲
محبّت خدا ، كيمياى خودسازى و سازندگى است . عشق به حق تعالى ، همه زشتى هاى اخلاقى و عملى را يك جا درمان و همه صفات نيكو را يك جا به عاشق ، هديه مى كند . ۳
بنا بر اين ، مهم ترين رسالت مبلّغ ، اين است كه هدف نهايى وى ، عاشق سازى باشد و نه مقدّس سازى ، و براى رسيدن به اين هدف ، همه برنامه هاى تبليغى او بايد چاشنى محبّت داشته باشند .
براى دستيابى مخاطب به كيمياى محبّت ، مبلّغ بايد همه ابزارهاى تبليغاتى را به سوى اين هدف نشانه گيرى كند . گفتارهاى و نوشتارهاى تبليغى او ، مواعظ ، تذكّرات و خطابه هاى او ، تعليم و تربيت او ، امر به معروف و نهى از منكر او ، پيكارهاى او با بدعت ها و سرانجام ، بشارت ها و بيم هاى او ، همه و همه بايد سمت و سوى محبّت داشته و از عطر دل انگيز محبّت ، سرشار باشند . ۴

1.ر . ك : ص۱۰۷ (دعوت به پرستش خداوند) .

2.الرجال لابن داود ، ص ۱۹۶ ، الرقم ۱۶۳۹ .

3.ر . ك : ص۱۰۹ (دعوت به دوست داشتن خداوند) .

4.ر . ك : دوستى در قرآن و حديث و كيمياى محبّت ، هر دو از محمد محمدى رى شهرى .


دانشنامه قرآن و حديث 15
140

و اين هدف بلند ، جز از طريق الفت و اتّحاد مردم و اجتماع آنان در پيرامون امام عادل ، امكان پذير نيست . ۱
تحقّق و تداوم حاكميت عدالت در جامعه ، در گرو وجود آزادى هاى مشروع و سازنده ۲ ، و نيز آگاهانه بودن انتخاب هاى مردم است و مبلّغ ، وظيفه دارد تا در توسعه اين آزادى ها و آگاهى ها تلاش كند . ۳
يكى از مسائل بسيار مهمّى كه زمينه را براى تحقّق و تداوم حاكميت عدالت اجتماعى آماده مى كند ، توانمندى توده هاى مردم در تجزيه و تحليل مسائل فرهنگى ، سياسى و اجتماعى است . مبلّغ بايد مردم را به گونه اى تربيت كند كه حق گرا باشند و نه مطلق گرا و از هيچ كس ، كوركورانه تبعيت نكنند . معيار آنان براى پيروى از شخصيت ها و احزاب ، حق باشد و نه شخصيت هاى بزرگ و مورد احترام . حق را با معيار حق بشناسند ، نه با معيار شخصيت ها؛ بلكه شخصيت ها را نيز با عيار حق ، محك بزنند . ۴
عدالت اجتماعى در مكتب انبياى الهى ، مقدّمه شكوفا شدن استعدادهاى انسانى و رسيدن انسان به مقصد اعلاى انسانيت است . آنچه آدمى را به اين هدف ، نزديك مى كند ، پرهيز از اخلاق و رفتار نكوهيده و آراستگى به مكارم اخلاق و محاسن اعمال است . ۵
در فرهنگ انبياى الهى ، همه كارهايى كه انسان را با خدا مرتبط مى كنند و از اين

1.ر . ك : ص۷۹ (دعوت به الفت و پرهيز از تفرقه) و ص۸۳ (دعوت به برپاداشتن قسط) و ص۸۵ (دعوت به رهبرى امام عادل) .

2.مقصود ، آزادى هاى سياسى ـ اجتماعى است كه با آزادى معنوى (آزادگى) ، تفاوت دارند .

3.ر . ك : ص۸۷ (دعوت به آزادى هدفمند) .

4.ر . ك : ص۹۱ (دعوت به شناخت اهل حق از راه شناخت حق) .

5.ر . ك : ص۹۵ (دعوت به پروامندى و پرهيزگارى) و ص۹۹ (دعوت به ارزش هاى اخلاقى) و ص۱۰۳ (دعوت به كارهاى نيكو) .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166155
صفحه از 618
پرینت  ارسال به