149
دانشنامه قرآن و حديث 15

د ـ شناخت مردم

قرآن

«اين است كتابى كه در [حقّانيت] آن ، هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت پرواپيشگان است» .

«به راستى ، خداوند ، مردم ستمكار را هدايت نمى كند» .

«به راستى خداوند ، مردم تباهكار را هدايت نمى كند» .

«به راستى ، خداوند ، كسى را كه دروغپردازِ ناسپاس است ، هدايت نمى كند» .

ر . ك : انعام : آيه 36 و 51 ، رعد : آيه 21 ، احقاف : آيه 12 ، مريم : آيه 97 ، روم : آيه 52 ـ 53 ، انبيا : آيه 45 ـ 49 ، نور : آيه 51 ، فاطر : آيه 18 ، يس : آيه 6 ـ 11 ، يونس : آيه 101 ، زمر : آيه 23 ، نازعات : آيه 45 ، اعلى : آيه 10 .

حديث

۱۷۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مردم را معدن هايى مى يابيد . پس نيكان آنان در دوران جاهليت ، در صورت دين شناس شدن ، نيكان در دوران اسلام هستند ، و در ميان بهترينْ مردم در اسلام ، كسانى را مى يابيد كه پيش از پذيرش اسلام ، ناخشنودترينِ مردم نسبت به اسلام بودند ، و در ميان بدنهادان ، دوچهره ها را مى بينيد .

۱۷۹.الأمالى، مفيدـ به نقل از كميل بن زياد نخعى ـ :همراه امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام در مسجد كوفه بودم . نماز عشا را كه به جاى آورديم ، ايشان دست مرا گرفت و از مسجد خارج شديم و آن قدر پيش رفت تا به پشت كوفه رسيد . تا اين هنگام ، حتّى يك كلمه با من صحبت نكرد .
هنگامى كه وارد بيابان شد ، آه كشيد و آن گاه فرمود : «اى كميل ! اين دل ها ظرف هايند و بهترين آنها ، گُنجاترينِ آنهاست . آنچه مى گويم ، از من به ياد بسپار . مردم ، سه دسته اند : عالم ربّانى ، آموزنده در مسير رستگارى ، و مگسان فرومايه كه در پىِ هر بانگ ، روان اند و با هر بادى ، به سويى مى گرايند ؛ به نور دانش ، روشنى نمى گيرند ، و به بنيادى استوار ، پناه نمى جويند... . آه ! آه !»
در اين جا امام عليه السلام با دستش به سينه خود اشاره كرد و افزود : «دانشى است انباشته ، اگر براى آن ، فراگيرانى مى يافتم ! بارى ، گاه كسى را يافتم كه متينْ دريافت بود ؛ امّا امين نبود ، دين را دست افزار كسب دنيا مى ساخت و با حجّت هاى خداوند ، بر خلق، و با نعمت هاى او بر بندگان ، برترى مى جست ، تا ضعيفان به جاى ولىّ حق ، او را دستاويز خود گيرند . گروهى ديگر نيز كه به حكمت ، سرِ تسليم فرود مى آورند ، بى آن كه نكته هاى آن را در يابند ، با رهيافت نخستين ، شبهه شك و ترديد در دلشان رخنه مى كرد .
بدانيد كه نه اين گروه و نه آن گروه ، مطلوب نيستند و نه كسى كه سخت در پى لذّات است و براى شهوت ها بندها را رها كرده و شيفته جمع كردن و انباشتن مال است ! او پاسدار دين نيست و بيشتر به چارپايان چرنده ، همانند است . چنين است كه علم با مرگ فراگيران آن مى ميرد .
خدايا ! بارى ، زمين از كسانى كه دين خدا را به حجّت [و برهان] بر پاى مى دارند ، تهى نمى ماند ، خواه آشكار و شُهره باشند يا پنهان و ترسان ، تا حجّت ها و نشانه هاى خداوند از ميان نرود . به راستى ، آنان به شمار ، اندك اند ؛ ولى به منزلت ، بلندمرتبه» .


دانشنامه قرآن و حديث 15
148

د ـ مَعرِفَةُ النّاسِ

الكتاب

«ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» . ۱

«. . . إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» . ۲

«. . . إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ» . ۳

«. . . إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ» . ۴

راجع : الأنعام : 36 و 51 ، الرعد : 21 ، الأحقاف : 12 ، مريم : 97 ، الروم : 52 و 53 الأنبياء : 45 ـ 49 ، النور : 51 ، فاطر : 18 ، يس : 6 ـ 11 ، يونس : 101 ، الزمر : 23 ، النازعات : 45 ، الأعلى : 10 .

الحديث

۱۷۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :تَجِدونَ النّاسَ مَعادِنَ ؛ فَخِيارُهُم فِي الجاهِلِيَّةِ خِيارُهُم في الإِسلامِ إذا فَقِهوا ، وتَجِدونَ مِن خَيرِ النّاسِ في هذَا الأَمرِ أكرَهَهُم لَهُ قَبلَ أن يَقَعَ فيهِ ، وتَجِدونَ مِن شِرارِ النّاسِ ذا الوَجهَينِ . ۵

۱۷۹.الأمالي للمفيد عن كميل بن زياد النخعيّ :كُنتُ مَعَ أميرِ المُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام في مَسجِدِ الكوفَةِ وقَد صَلَّينَا العِشاءَ الآخِرَةَ ، فَأَخَذَ بِيَدي حَتّى خَرَجنا مِنَ المَسجِدِ ، فَمَشى حَتّى خَرَجَ إلى ظَهرِ الكوفَةِ لا يُكَلِّمُني بِكَلِمَةٍ ، فَلَمّا أصحَرَ تَنَفَّسَ ثُمَّ قالَ :
يا كُمَيلُ ، إنَّ هذِهِ القُلوبَ أوعِيَةٌ ؛ فَخَيرُها أوعاها . اِحفَظ عَنّي ما أقولُ ؛ النّاسُ ثَلاثَةٌ : عالِمٌ رَبّانِيٌّ ، ومُتَعَلِّمٌ عَلى سَبيلِ نَجاةٍ ، وهَمَجٌ رَعاعٌ ، أتباعُ كُلِّ ناعِقٍ ، يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ ، لَم يَستَضيؤوا بِنورِ العِلمِ ، ولَم يَلجَؤوا إلى رُكنٍ وَثيقٍ . . . .
هاه ! هاه ! إنَّ هاهُنا ـ وأَشارَ بِيَدِهِ إلى صَدرِهِ ـ لَعِلما جَمّا ، لَو أصَبتُ لَهُ حَمَلَةً ! بَلى ، اُصيبُ لَهُ لَقِنا غَيرَ مَأمونٍ ، يَستَعمِلُ آلَةَ الدّينِ فِي الدُّنيا ، ويَستَظهِرُ بِحُجَجِ اللّهِ عَلى خَلقِهِ وبِنِعَمِهِ عَلى عِبادِهِ ؛ لِيَتَّخِذَهُ الضُّعَفاءُ وَليجَةً دونَ وَلِيِّ الحَقِّ ، أو مُنقادا للحِكمَةِ لا بَصيرَةَ لَهُ في أحنائِهِ ، فَقَدَحَ الشَّكُّ في قَلبِهِ بِأَوَّلِ عارِضٍ مِن شُبهَةٍ ، ألا لا ذا ولا ذاكَ . فَمَنهومٌ بِاللَّذّاتِ ، سَلِسُ القِيادِ لِلشَّهَواتِ ، مُغرىً بِالجَمعِ وَالاِدِّخارِ ، لَيسَ مِن رُعاةِ الدّينِ ، أقرَبُ شَبَها بِهؤُلاءِ الأَنعامُ السّائِمَةُ ، كَذلِكَ يَموتُ العِلمُ بِمَوتِ حامِليهِ .
اللّهُمَّ بَلى ، لا تُخلَى الأَرضُ مِن قائِمٍ بِحُجَّةٍ ظاهِرٍ مَشهورٍ ، أو مُستَتِرٍ مَغمورٍ ؛ لِئَلّا تَبطُلَ حُجَجُ اللّهِ وبَيِّناتُهُ ، فَإِنَّ اُولئِكَ الأَقَلّونَ عَدَدا ، الأَعظَمونَ خَطَرا . ۶

1.البقرة : ۲ .

2.الأحقاف : ۱۰ .

3.المنافقون : ۶ .

4.الزمر : ۳ .

5.صحيح مسلم : ج ۴ ص۱۹۵۸ ح ۱۹۹ ، صحيح البخاري : ج ۳ ص۱۲۸۸ ح۳۳۰۴ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۶۱۶ ح ۱۰۷۹۵ كلاهما نحوه وكلّها عن أبي هريرة ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۵۳ ح ۲۸۷۸۱ .

6.الأمالي للمفيد : ص ۲۴۷ ح ۳ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۲۷ ، الخصال : ص ۱۸۶ ح ۲۵۷ ، كمال الدين : ص ۲۹۰ ح ۲ ، تحف العقول : ص ۱۶۹ كلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۸۷ ح ۴ ؛ كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۲۶۲ ح ۲۹۳۹۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166053
صفحه از 618
پرینت  ارسال به