227
دانشنامه قرآن و حديث 15

۲۹۰.امام على عليه السلام :بسا گفتار كه به سان شمشير است .

۲۹۱.الكافىـ به نقل از مَسعَده ، از امام صادق عليه السلام ـ :پدرم به مردى كه با او بسيار سخن گفته بود ، فرمود : «اى مرد ! آيا گفتار را حقير و كوچك مى شمارى ؟ بدان كه خداوند عز و جلپيامبرانش را، آن هنگام كه آنان را به رسالت بر مى انگيخت ، با طلا يا نقره مبعوث نكرد ؛ بلكه با گفتار، برانگيخت و خداوند عز و جل ، خود را با كلام و دليل ها و نشانه ها به آفريده هاى خود ، شناسانده است» .

۲۹۲.مصباح الشريعةـ در حديثى كه به امام صادق عليه السلام نسبت داده شده است ـ :هيچ عبادتى بر اعضا ، سبُك بارتر و در نزد خدا از جهت منزلت و قدر ، برتر از سخن گفتن در راه رضايتِ خداوند و براى خاطر او و انتشار نعمت هاى ظاهرى و باطنى اش در ميان بندگانش نيست . آيا نمى نگرى كه خداوند عز و جلميان خود و پيامبرانش ، و همچنين ميان پيامبران و امّت ها تنها از راه گفتار، از مفاهيمى پرده بر مى دارد كه جزء دانش مكنون او و وحى پنهان اوست كه با آنان در ميان گذاشته است ؟ بنا بر اين ، ثابت مى شود كه گفتار ، برترين ابزار و لطيف ترين عبادت است .

5 / 2

اندرز دادن

قرآن

«اى مردم ! به يقين براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى ، و درمانى براى آنچه در سينه هاست ، و ره نمود و رحمتى براى گروندگان آمده است» .


دانشنامه قرآن و حديث 15
226

۲۹۰.عنه عليه السلام :رُبَّ كَلامٍ كَالحُسامِ . ۱

۲۹۱.الكافي عن مسعدة عن أبي عبد اللّه عن أبيه عليهماالسلام :أنَّهُ قالَ لِرَجُلٍ ـ وقَد كَلَّمَهُ بِكَلامٍ كَثيرٍ، فَقالَ ـ : أيُّهَا الرَّجُلُ، تَحتَقِرُ الكَلامَ وتَستَصغِرُهُ! اِعلَم أنَ اللّهَ عز و جللَم يَبعَث رُسُلَهُ ـ حَيثُ بَعَثَها ـ ومَعَها ذَهَبٌ ولا فِضَّةٌ، ولكِن بَعَثَها بِالكَلامِ؛ وإنَّما عَرَّفَ اللّهُ ـ جَلَّ وعَزَّ ـ نَفسَهُ إلى خَلقِهِ بِالكَلامِ وَالدَّلالاتِ عَلَيهِ وَالأَعلامِ. ۲

۲۹۲.مصباح الشريعةـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ :لَيسَ عَلَى الجَوارِحِ عِبادَةٌ أخَفُّ مَؤونَةً وأَفضَلُ مَنزِلَةً وأَعظَمُ قَدرا عِندَ اللّهِ مِنَ الكَلامِ في رِضَا اللّهِ ولِوَجهِهِ ونَشرِ آلائِهِ ونَعمائِهِ في عِبادِهِ ؛ ألا تَرى أنَّ اللّهَ عز و جل لَم يَجعَل في ما بَينَهُ وبَينَ رُسُلِهِ مَعنىً يَكشِفُ ما أسَرَّ إلَيهِم مِن مَكنوناتِ عِلمِهِ ومَخزوناتِ وَحيِهِ غَيرَ الكَلامِ ! وكَذلِكَ بَينَ الرُّسُلِ وَالاُمَمِ . فَثَبَتَ بِهذا أنَّهُ أفضَلُ الوَسائِلِ ، وأَلطَفُ العِبادَةِ . ۳

5 / 2

المَوعِظَةُ

الكتاب

«يَاأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ» . ۴

1.غرر الحكم : ج ۴ ص ۵۶ ح ۵۲۷۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۶۶ ح ۴۸۶۰ .

2.الكافي : ج ۸ ص ۱۴۸ ح ۱۲۸ ، وسائل الشيعة : ج ۸ ص ۵۳۳ ح ۵ .

3.مصباح الشريعة : ص ۲۶۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۲۸۵ ح ۳۹ .

4.يونس : ۵۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166125
صفحه از 618
پرینت  ارسال به