25
دانشنامه قرآن و حديث 15

۱۲.تفسير العيّاشىـ به نقل از ابو بصير ـ :از امام باقر عليه السلام [تفسير اين آيه:] «و هر كس كسى را زنده بدارد ، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده كرده است» را پرسيدم . فرمود : «يعنى كسى كه ديگرى را از كفر به سوى ايمان بكشد» .

۱۳.الكافىـ به نقل از فُضَيل بن يسار ـ :به امام باقر عليه السلام اين سخن خداوند در قرآن را : «و هر كس كسى را زنده بدارد ، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده كرده است» گفتم . فرمود : «يعنى او را از آتش يا غرق شدن ، نجات دهد» .
گفتم : [و يا] آن كس كه او را از گم راهى به سوى هدايت بياورد ؟
فرمود : «اين ، بالاترين تأويل آن است» .

۱۴.امام عسكرى عليه السلامـ در تفسير منسوب به ايشان ـ :حسين بن على عليهماالسلام به مردى گفت : «كدام يك از اين دو كار ، نزد تو محبوب تر است : مردى مى خواهد مستمند ناتوانى را به قتل برساند . آيا تو او را از دست آن مرد ، رها مى سازى ، يا مرد ناصبى اى كه مى خواهد ناتوانى از ناتوانان شيعيان ما را گم راه سازد ، تو باب استدلال به برهان هاى الهى را بر او مى گشايى تا جلوى گم راه ساختن او را بگيرد و او را مجاب سازد و در هم شكند ؟» .
مرد پاسخ داد : بلكه نجات دادن اين مؤمن ناتوان از دست اين ناصبى [در نزد من، محبوب تر است] ؛ چرا كه خداوند متعال مى فرمايد : «و هر كس كسى را زنده بدارد ، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده بدارد» ؛ [يعنى] هر كس كسى را زنده كند و او را از كفر به سوى ايمان ره نمون سازد ، گويا همه مردم را پيش از آن كه آنان را با شمشيرهاى آهنين بكشد ، زنده كرده است .


دانشنامه قرآن و حديث 15
24

۱۲.تفسير العيّاشي عن أبي بصير عن الإمام الباقر عليه السلام ، قال :سَأَلتُهُ : «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» ؟ قالَ : مَنِ استَخرَجَها مِنَ الكُفرِ إلَى الإِيمانِ . ۱

۱۳.الكافي عن فضيل بن يسار :قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : قَولُ اللّهِ عز و جل في كِتابِهِ : «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» ؟ قالَ : مِن حَرقٍ أو غَرَقٍ . قُلتُ : فَمَن أخرَجَها مِن ضَلالٍ إلى هُدىً ؟ قالَ : ذاكَ تَأويلُهَا الأَعظَمُ . ۲

۱۴.الإمام العسكريّ عليه السلامـ فِي التَّفسيرِ المَنسوبِ إلَيهِ ـ :قالَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ ـ صَلواتُ اللّهِ عَلَيهِما ـ لِرَجُلٍ : أيُّهُما أحَبُّ إلَيكَ : رَجُلٌ يَرومُ قَتلَ مِسكينٍ قَد ضَعُفَ ، أتُنقِذُهُ مِن يَدِهِ ؟ أو ناصِبٌ يُريدُ إضلالَ مِسكينٍ مُؤمِنٍ مِن ضُعَفاءِ شيعَتِنا ، تَفتَحُ عَلَيهِ ما يَمتَنِعُ المِسكينُ بِهِ مِنهُ ويُفحِمُهُ ويَكسِرُهُ بِحُجَجِ اللّهِ تَعالى ؟
قالَ : بَل إنقاذُ هذَا المِسكينِ المُؤمِنِ مِن يَدِ هذَا النّاصِبِ ؛ إنَّ اللّهَ تَعالى يَقولُ : «مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا» ؛ أي : ومَن أحيَاها وأَرشَدَها مِن كُفرٍ إلى إيمانٍ فَكَأَ نَّما أحيا النّاسَ جَميعاً ، مِن قَبلِ أن يَقتُلَهُم بِسُيوفِ الحَديدِ . ۳

1.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۱۳ ح ۸۸ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۲۱ ح ۶۱ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۲۱۰ ح ۲ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۶۳ ح ۷۸۲ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۲۰ ح ۵۷ .

3.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۳۴۸ ح ۲۳۱ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۹ ح ۱۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166262
صفحه از 618
پرینت  ارسال به