315
دانشنامه قرآن و حديث 15

۴۴۷.امام على عليه السلام :هر گاه براى حق ، [مخاطب] شايسته اى يافتى ، از اظهار آن ، خوددارى مكن .

۴۴۸.امام على عليه السلام :شبيه ترينِ مردم به پيامبران الهى ، حقگوترينِ آنان است .

۴۴۹.امام باقر عليه السلامـ در نامه ايشان به سعدُ الخير ـ :اگر عالمان ، نصيحت را دريغ كنند ، خود خيانتكارند ، اگر با ديدن سرگردانِ گم راهى ، او را هدايت نكنند ، يا با ديدن مرده اى ، او را زنده نكنند ، و چه كار بدى انجام مى دهند ؛ زيرا خداوند متعال در قرآن ، از آنان پيمان گرفته كه به معروف و به آنچه مأمور شده اند ، امر كنند و از آنچه از انجام دادنش نهى شده اند ، نهى كنند ، و اين كه بر كار نيك و تقوا ، يكديگر را يارى رسانند و بر گناه و دشمنى به يكديگر ، كمك نرسانند !

ر . ك : ص123 (مبارزه با بدعت ها) .

7 / 6

خود را به زحمت انداختن

۴۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، لعنت كند كسانى را كه به سان شكافتن مو ، در كلام ، موشكافى ۱ مى كنند !

1.سيّد رضى رحمه الله مى گويد : «در اين سخن ، مَجاز به كار رفته است و مقصود ، كسانى هستند كه در كلام ، پيجويى مى كنند در معانى آن ، به موشكافى و ژرف انديشى مى پردازند ، و پيامبر خدا ، اين كارشان را به شكافتن مو تشبيه كرده است ؛ زيرا تارهاى مو ، چنان نازك اند كه وقتى انسان به شكافتن آنها مى پردازد ، به خاطر نازكى مو ، به جايى مى رسد كه ديگر امكان شكافتن فراتر از آن وجود ندارد ، و نفرين اين روايت ، هر كس را در بر مى گيرد كه در موشكافى گفتار ، به چنين حدّى برسد تا باطل را به حق ، مشتبه سازد و با گم راهى از مرز هدايت در گذرد» (المجازات النبويّة : ص ۴۱۸ ح ۳۳۶) .


دانشنامه قرآن و حديث 15
314

۴۴۷.الإمام عليّ عليه السلام :لا تُمسِك عَن إظهارِ الحَقِّ إذا وَجَدتَ لَهُ أهلاً . ۱

۴۴۸.عنه عليه السلام :أشبَهُ النّاسِ بِأَنبِياءِ اللّهِ أقوَلُهُم لِلحَقِّ . ۲

۴۴۹.الإمام الباقر عليه السلامـ في رِسالَتِهِ إلى سَعدِ الخَيرِ ـ :العُلَماءُ في أنفُسِهِم خانَةٌ إن كَتَمُوا النَّصيحَةَ ؛ إن رَأَوا تائِها ضالّاً لا يَهدونَهُ ، أو مَيِّتا لا يُحيونَهُ ، فَبِئسَ ما يَصنَعونَ ! لِأَنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ أخَذَ عَلَيهِمُ الميثاقَ فِي الكِتابِ : أن يَأمُروا بِالمَعروفِ وبِما اُمِروا بِهِ ، وأَن يَنهَوا عمّا نُهوا عَنهُ ، وأَن يَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى ، ولا يَتَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ . ۳

راجع : ص 122 ( مكافحة البدع ) .

7 / 6

التَّكَلُّفُ

۴۵۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :لَعَنَ اللّهُ الَّذينَ يُشَقِّقونَ الكَلامَ ۴ تَشقيقَ الشَّعرِ . ۵

1.غرر الحكم : ج ۶ ص ۲۶۶ ح ۱۰۱۸۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۱۸ ح ۹۳۹۹ .

2.غرر الحكم : ح ۳۱۷۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۶ ح ۲۵۷۸ .

3.الكافي : ج ۸ ص ۵۴ ح ۱۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۳۶۱ ح ۲ .

4.شَقَّقَ الكلامَ تشقيقا : أخرَجَه أحسنَ مَخرَج ، ومنه حديث البيعة : «تشقيقُ الكلام عليكم شديدٌ» ؛ أي التطلُّب فيه لِيُخرجه أحسنَ مَخرَجٍ (تاج العروس : ج ۱۳ ص ۲۵۰) . وقال الرضي رضى الله عنه : وهذا القول مجاز ، والمراد : الذين يتصرّفون في الكلام فيدقّقون فيه ويتعمّقون في معانيه . وشبّه عليه الصلاة والسلام فعلهم ذلك بتشقيق الشَّعر ؛ لأنّ طاقات الشعر مستدقّة في نفوسها ، وإذا تعاطى الإنسان تشقيقها ، انتهت من الدقّة إلى غاية لا زيادة وراءها . وهذا اللعن في الخبر إنّما يتناول من بلغ في تدقيق الكلام إلى ذلك الحدّ لِيشتبهَ الباطل بالحق ويجوزَ الغيّ بالرشد (المجازات النبويّة : ص ۳۷۴ ح ۳۳۸) .

5.المجازات النبويّة : ص ۳۷۴ ح ۳۳۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۲۶ ح ۱۶۹۰۰ عن معاوية وفيه «لعن رسول اللّه » بدل «لعن اللّه » .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166102
صفحه از 618
پرینت  ارسال به