319
دانشنامه قرآن و حديث 15

۴۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند ، مرا براى رنج دادن ديگران يا رنج دهنده به خود بر نينگيخت ؛ بلكه مرا به عنوان آموزنده و آسان گيرنده مبعوث كرده است .

۴۵۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بياموزيد و توبيخ نكنيد ، كه آموزنده ، از توبيخ كننده بهتر است .

7 / 8

طولانى كردن سخن

۴۵۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :موسى عليه السلام ، خضر عليه السلام را ملاقات كرد و به او گفت : مرا اندرز ده !
خضر گفت : اى خواهان علم ! خستگى گوينده ، از شنونده كمتر است . پس هنگام سخن گفتن ، هم نشينانت را خسته مكن .

۴۶۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بيان (سخنوَرى) ، فزونى گفتار نيست ؛ بلكه گفتارى فيصله دهنده است در موردى كه خداوند عز و جلدوست دارد .

۴۶۱.أعلام الدين :[ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ] مرد باديه نشينى را ديد كه سخن مى گويد و آن را طولانى كرده است . به او فرمود : «زبانت چند حجاب دارد ؟» .
گفت : دو لب و دندان هايم .
فرمود : «استوار و كوتاه سخن بگو ؛ زيرا خداوند متعال ، فزونى در گفتار را ناپسند مى شمُرَد . خداوند ، چهره كسى را كه گفتارش را كوتاه كند و به نيازش بسنده كند ، شاداب سازد !» .


دانشنامه قرآن و حديث 15
318

۴۵۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ لَم يَبعَثني مُعَنِّتا ولا مُتَعَنِّتا ، ولكِن بَعَثَني مُعَلِّما مُيَسِّرا . ۱

۴۵۸.عنه صلى الله عليه و آله :عَلِّموا ولا تُعَنِّفوا ؛ فَإِنَّ المُعَلِّمَ خَيرٌ مِنَ المُعَنِّفِ ۲ . ۳

7 / 8

الإِطالَةُ في الْكَلامِ

۴۵۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ موسى عليه السلام لَقِيَ الخَضِرَ عليه السلام ، فَقالَ : أوصِني . فَقالَ الخَضِرُ : يا طالِبَ العِلمِ ، إنَّ القائِلَ أقَلُّ مَلالَةً مِنَ المُستَمِعِ ، فَلا تُمِلَّ جُلَساءَكَ إذا حَدَّثتَهُم . ۴

۴۶۰.عنه صلى الله عليه و آله :لَيسَ البَيانُ كَثرَةَ الكَلامِ ، ولكِن فَصلٌ في ما يُحِبُّ اللّهُ عز و جل . ۵

۴۶۱.أعلام الدّين :رَأَى [النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله ] أعرابِيّا يَتَكَلَّمُ فَطَوَّلَ ، فَقالَ لَهُ : كَم دونَ لِسانِكَ مِن حِجابٍ ؟ فَقالَ : شَفَتايَ وأَسناني . فَقالَ عليه السلام : فَتَثَبَّت وَاقتَصِر ؛ فَإِنَّ اللّهَ تَعالى يَكرَهُ الاِنبِعاقَ ۶ فِي الكَلامِ ، فَنَضَّرَ اللّهُ وَجهَ امرِئٍ أوجَزَ في كَلامِهِ ، وَاقتَصَرَ عَلى حاجَتِهِ ! ۷

1.صحيح مسلم : ج ۲ ص ۱۱۰۵ ح ۲۹ ، السنن الكبرى : ج ۷ ص ۶۱ ح ۱۳۲۶۸ وليس فيه «ولا متعنّتا» وكلاهما عن جابر بن عبد اللّه ، كنز العمّال : ج ۱۱ ص ۴۲۴ ح۳۱۹۸۹ .

2.التَّعنِيف : التّوبِيخ والتَّقرِيع واللَّوم (النهاية : ج ۳ ص ۳۰۹ «عنف») .

3.شعب الإيمان : ج ۲ ص۲۷۶ ح۱۷۴۹ ، الفقيه والمتفقّه : ج ۲ ص۱۳۷ ، جامع بيان العلم : ج ۱ ح ۱۲۸ ، الفردوس : ج ۳ ص۹ ح۴۰۰۴ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۲۴۹ ح ۲۹۳۲۱ ؛ منية المريد : ص ۱۹۳ ، جامع الأحاديث للقمّي : ص ۱۰۲ عن إسماعيل ابن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۷۵ ح ۹ .

4.منية المريد : ص ۱۴۰ ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۲۶ ح ۱۸ ؛ المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۷۸ ح ۶۹۰۸ ، تاريخ دمشق : ج ۱۶ ص ۴۱۴ ح ۳۱۹۱ كلاهما عن عمر بن الخطّاب ، كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۱۴۳ ح ۴۴۱۷۶ .

5.الفردوس : ج ۳ ص ۳۹۹ ح ۵۲۱۵ ، موارد الظمآن : ص ۴۹۲ ح ۲۰۱۰ وفيه «ولكن البيان الفصل في الحقّ» بدل «ولكن فصل في ما يحبّ اللّه » وكلاهما عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۹۲ ح۲۹۰۱۰ .

6.الانبِعاق في الكلام : التوسُّع فيه والتكثُّر منه (لسان العرب : ج ۱۰ ص ۲۲ «بعق») .

7.أعلام الدين : ص ۲۷۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166087
صفحه از 618
پرینت  ارسال به