337
دانشنامه قرآن و حديث 15

نيست كسى در رشته هاى مختلف علوم اسلامى تخصّص داشته باشد و در ضمن ، كار ديگرى هم براى تأمين نيازهاى زندگى داشته باشد .

2 . تأمين نيازهاى اقتصادى مبلّغ توسّط حكومت

در شرايطى كه نظام اسلامى موفّق به اجراى احكام نورانى اسلام به طور كامل شده باشد و بيت المال مسلمانان ، به طور متمركز در اختيار دولت اسلامى باشد و از سوى ديگر ، نيازى به نظارت حوزه هاى علميّه و پيشوايان دينى بر دستگاه هاى اجرايى و تقنينى و قضايى نباشد ، شايد بهترين راه تأمين نيازهاى اقتصادى روحانيان و از جمله مبلّغان ، دولت اسلامى باشد ؛ امّا چنين شرايطى شايد تنها در عصر حكومت امام مهدى عليه السلام تحقّق يابد .
در شرايط كنونى ، استقلال اقتصادى روحانيان ، ضرورى به نظر مى رسد و عدم استقلال روحانيان ، به معناى تبعيّت و دنباله روى از سياست هاى حكومت خواهد بود ، در صورتى كه روحانيان بايد راه نما و مرشد زمامداران باشند .

3 . خودگردانى اقتصادى

سومين راه تأمين نيازهاى اقتصادى مبلّغان ، خودگردانى اقتصادى طبقه روحانى است ، بدين معنا كه مديران حوزه هاى علميّه ، بودجه هاى ويژه تحصيل و تبليغ علوم دينى را به گونه اى سامان دهند كه بتوانند زندگى متوسّط و شرافتمندانه اى را براى همه محصّلان ، محقّقان و مبلّغان ، فراهم سازند .
ترديدى نيست كه با مديريت صحيحِ بودجه هايى كه در حال حاضر در اختيار روحانيان است (مانند : خمس ، زكات و هداياى مردمى و... ) ، تأمين نيازهاى اقتصادى طبقه روحانى و نظام روحانيت ، به سادگى امكان پذير است .


دانشنامه قرآن و حديث 15
336

شعيب عليه السلام گفت :
لا وَ اللّهِ يا شابُّ ، و لكِنَّها عادَتى و عادَةُ آبائى ؛ نُقرِى الضَّيفَ و نُطعِمُ الطَّعامَ .اى جوان ! به خدا قصد ما اين نيست ؛ بلكه اين ، مرام من و پدران من است كه ميهمان نوازى مى كنيم و اطعام مى نماييم .
در اين هنگام ، موسى عليه السلام ، كنار سفره نشست و مشغول خوردن شد . ۱

ج ـ راه هاى تأمين نيازهاى اقتصادى مبلّغ

بنا بر اين مبنا كه گرفتن مزد تبليغ ، از نظر اسلام ، در هر صورتْ نكوهيده است ، اين سؤال ، قابل طرح است كه : نيازهاى مبلّغ ، از چه طريقى بايد تأمين شود ؟

1 . كسب در كنار تبليغ

جمعى از روشن فكرنماها ، از حدود نيم قرن پيش ، چنين ترويج مى كردند كه مبلّغ دين (روحانى) بودن ، اساسا شغل نيست و مبلّغان ، بايد ضمن اشتغال به شغل هاى ديگر ، به ترويج ارزش هاى دينى و هدايت مردم بپردازند . آنان مى گفتند : اگر روحانيان ، در كنار تبليغ ، به كسب و كار نيز بپردازند و نيازى به مردم نداشته باشند ، مى توانند اسلام را آن گونه كه هست ، به مردم ارائه كنند و تحت تأثير خواست كسانى كه نيازهاى اقتصادى آنان را تأمين مى كنند ، قرار نگيرند .
هر چند نياز مستقيم روحانيان به مردم ، آثار زيانبارى دارد ـ كه توضيح آن گذشت ـ ؛ امّا اين راه حل هم صحيح نيست و به فرموده امام خمينى رحمه الله ، اين فكر ، بيشتر از ناحيه كسانى مطرح شده است كه با اساس روحانيت و اسلام ، مخالف هستند . روحانى بودن ، كارى است مثل كارهاى ديگر و در شرايط كنونى ، ممكن

1.بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۲۱ و ج ۷۷ ص ۱۰۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166077
صفحه از 618
پرینت  ارسال به