553
دانشنامه قرآن و حديث 15

1 / 22

آزمايش مؤمنان در آخر الزمان

۵۱.امام على عليه السلام :هان ! به زودى زمانى فرا مى رسد كه حق در آن زمان، پوشيده ، و باطل، آشكار و زبانزد است ، و آن، هنگامى است كه دشمن ترينِ مردم با حق ، خود را نزديك ترين كس به آن مى داند ، و وعده درست، نزديك شده و كجروى شدّت يافته ، و تباهى ، همه جا را گرفته است. «آن جاست كه مؤمنان، آزموده شدند و سخت تكان خوردند» و كافران، نام اشرار را بر آنها بستند. در آن هنگام، تمام سعى مؤمن ، اين است كه خونش را از نزديك ترين كسان خود، حفظ كند . آن گاه است كه خداوند براى دوستانش گشايش فراهم مى آورد ، و صاحب الأمر را بر دشمنانش پيروز مى گرداند .

۵۲.امام باقر عليه السلام :به خدا سوگند كه شما ـ اى گروه شيعه ؛ شيعه خاندان محمّد ـ تصفيه مى شويد، همانند تصفيه شدن سُرمه در چشم ؛ چرا كه سرمه كش مى داند كه چه وقت سرمه به چشم كشيده مى شود؛ امّا نمى داند كه چه وقت، از بين مى رود . به همين سان ، هر يك از شما در آغاز روز، خود را بر راهى از مذهب ما مى بيند و شب كه مى شود، از آن راه ، خارج شده است ، و شب را بر راهى از مذهب ما سپرى مى كند و صبح كه مى شود، از آن ، خارج شده است .

۵۳.امام باقر عليه السلام :حكايت شيعيان ما، حكايت خرمنى است كه به آن، آفت مى افتد و از آفت، پاكش مى كنند ، و دوباره آفت مى افتد و باز آن را از آفت، پاك مى كنند تا اين كه از آن ، چيزى باقى مى ماند كه ديگر آفت زده نمى شود . شيعيان ما نيز اين گونه اند . پيوسته سَرَند مى شوند و تصفيه مى گردند تا اين كه گروهى از آنان بر جاى مى مانند كه فتنه، گزندى به آنها نمى رساند .


دانشنامه قرآن و حديث 15
552

1 / 22

اِبتِلاءُ المُؤمِنينَ في آخِرِ الزَّمانِ

۵۱.الإمام عليّ عليه السلام :أما إنَّهُ سَيَأتي عَلَى النّاسِ زَمانٌ يَكونُ الحَقُّ فيهِ مَستورا ، وَالباطِلُ ظاهِرا مَشهورا ؛ وذلِكَ إذا كانَ أولَى النّاسِ بِهِم أعداهُم لَهُ ، وَاقتَرَبَ الوَعدُ الحَقُّ ، وعَظُمَ الإِلحادُ ، وظَهَرَ الفَسادُ «هُنَالِكَ ابْتُلِىَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُواْ زِلْزَالًا شَدِيدًا»۱ ، ونَحَلَهُمُ الكُفّارُ أسماءَ الأَشرارِ ، فَيَكونُ جُهدُ المُؤمِنِ أن يَحفَظَ مُهجَتَهُ مِن أقرَبِ النّاسِ إلَيهِ ، ثُمَّ يُتيحُ اللّهُ الفَرَجَ لِأَولِيائِهِ ، ويُظهِرُ صاحِبَ الأَمرِ عَلى أعدائِهِ . ۲

۵۲.الإمام الباقر عليه السلام :وَاللّهِ ! لَتُمَحَّصُنَّ ۳ يا مَعشَرَ الشّيعَةِ ـ شيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ ـ كَمَخيضِ ۴ الكُحلِ فِي العَينِ ؛ لِأَنَّ صاحِبَ الكُحلِ يَعلَمُ مَتى يَقَعُ فِي العَينِ ولا يَعلَمُ مَتى يَذهَبُ ، فَيُصبِحُ أحَدُكُم وهُوَ يَرى أنَّهُ عَلى شَريعَةٍ مِن أمرِنا فَيُمسي وقَد خَرَجَ مِنها ، ويُمسي وهُوَ عَلى شَريعَةٍ مِن أمرِنا فَيُصبِحُ وقَد خَرَجَ مِنها . ۵

۵۳.عنه عليه السلام :إنَّما مَثَلُ شيعَتِنا مَثَلُ أندَرٍ ـ يَعني بَيدَرا ۶ فيهِ طَعامٌ ـ فَأَصابَهُ آكِلٌ فَنُقِّيَ ، ثُمَّ أصابَهُ آكِلٌ فَنُقِّيَ ، حَتّى بَقِيَ مِنهُ ما لا يَضُرُّهُ الآكِلُ ؛ وكَذلِكَ شيعَتُنا يُمَيَّزونَ ويُمَحَّصونَ حَتّى تَبقى مِنهُم عِصابَةٌ لا تَضُرُّهَا الفِتنَةُ . ۷

1.الأحزاب : ۱۱ .

2.الاحتجاج : ج ۱ ص ۵۹۰ ح ۱۳۷ ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۱۱۶ ح ۱ .

3.يُمَحّصون : أي يُختَبرون كما يُختَبَرُ الذهب (النهاية : ج ۴ ص ۳۰۲ «محص») .

4.المَخيضُ : اللبن الذي مُخِّضَ واُخذ زبده (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۷۸ «مخض»). فلعلّه شبّه مايبقى من الكحل في العين باللبن الذي يُمخّض ؛ لأنّها تقذفه شيئا فشيئا .

5.الغيبة للطوسي : ص ۳۳۹ ح ۲۸۸ ، الغيبة للنعماني : ص ۲۰۶ ح ۱۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۰۱ ح ۲ .

6.البيدر: الموضع الذي يُداس فيه الطعام (الصحاح: ج ۲ ص ۵۸۷ «بدر»).

7.الغيبة للنعماني : ص ۲۱۱ ح ۱۸ عن أبي بصير ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۱۶ ح ۳۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166197
صفحه از 618
پرینت  ارسال به