65
دانشنامه قرآن و حديث 15

فصل سوم : رسالت مبلّغ

3 / 1

بر انگيختن فطرت و عقل

قرآن

«و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم ، آنچه را به سوى ايشان نازل شده است ، توضيح دهى ؛ و اميد كه آنان بينديشند» .

حديث

۸۰.امام على عليه السلامـ در خطبه ايشان ـ :پس [خداوند] ، فرستادگان خود را ميان ايشان بر انگيخت ، و پيامبرانش را يك به يك به سوى آنان فرستاد تا پيمان فطرتش را از آنان ، باز ستانند ، و نعمت فراموش شده خدا را به يادشان آورند و با تبليغ ، حجّت را بر آنان تمام كنند ، و انديشه هاى پنهان آنان را بر انگيزانند ، و نشانه هاى قدرت [الهى ]را به آنان نشان دهند .

۸۱.امام على عليه السلامـ در يادكرد از پيامبر صلى الله عليه و آله ـ :طبيبى بود كه با طبابتش در گردش بود . مرهم هاى خود را محكم به كار مى بست ، و داغ هاى خود را بر زخم ها مى نهاد و هر آن جا كه نيازْ اقتضا داشت ، اعم از قلب هاى نابينا ، گوش هاى ناشنوا و زبان هاى گُنگ ، به كارش مى بست . با داروهايش جايگاه هاى غفلت و موارد سرگردانى [مردم] را مى جُست .


دانشنامه قرآن و حديث 15
64

الفصل الثّالث : رسالة المبلّغ

3 / 1

إثارَةُ الفِطرَةِ وَالعَقلِ

الكتاب

«وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» . ۱

الحديث

۸۰.الإمام عليّ عليه السلامـ في خُطبَةٍ لَهُ ـ :فَبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ وواتَرَ إلَيهِم أنبِياءَهُ ؛ لِيَستَأدوهُم ميثاقَ فِطرَتِهِ ، ويُذَكِّروهُم مَنسِيَّ نِعمَتِهِ ، ويَحتَجُّوا عَلَيهِم بِالتَّبليغِ ، ويُثيروا لَهُم دَفائِنَ العُقولِ ، ويُروهُم آياتِ المَقدِرَةِ . ۲

۸۱.عنه عليه السلامـ في ذِكرِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ـ :طَبيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ ، قَد أحكَمَ مَراهِمَهُ ، وأَحمَى مَواسِمَهُ . يَضَعُ ذلِكَ حَيثُ الحاجَةُ إلَيهِ ، مِن قُلوبٍ عُميٍ ، وآذانٍ صُمٍّ ، وأَلسِنَةٍ بُكمٍ . مُتَتَبِّعٌ بِدَوائِهِ مَواضِعَ الغَفلَةِ ، ومَواطِنَ الحَيرَةِ . ۳

1.النحل : ۴۴ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۶۰ ح ۷۰ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۱۹ ح ۵۵۶۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 165996
صفحه از 618
پرینت  ارسال به