77
دانشنامه قرآن و حديث 15

۹۱.امام رضا عليه السلامـ در بيان علّت وجوب شناخت پيامبران و اقرار به رسالت آنان و اذعان به اطاعتشان ـ :از آن جا كه در خلقت مردم و توانايى آنان ، آنچه موجب تكميل مصالحشان باشد ، وجود ندارد و از طرفى آفريننده ، برتر از آن است كه ديده شود ، و ضعف و ناتوانى آنان از ادراك خداوند ، آشكار است ، چاره اى جز اين نبود كه فرستاده اى معصوم ميان خداوند و مردم در بين باشد تا امر و نهى و تعاليم الهى را به آنان برساند ، و آنان را بر راه هاى جلب منافع و دفع زيان ها آگاه سازد ؛ زيرا در [تركيب] آفرينش مردم ، آنچه به كمك آن ، نيازمندى هاى خود را اعم از منافع و زيان ها بشناسند ، وجود ندارد .
اگر شناخت و اطاعت خداوند بر مردم واجب نبود ، آمدن پيامبران ، براى آنان سودى نداشت و نيازى را برطرف نمى كرد ، و آمدن پيامبران به خاطر فقدان سود و مصلحت ، لغو و بيهوده بود و كار لغو ، به دور از صفت خداوندِ حكيمى است كه هر چيزى را استوار قرار داده است .

3 / 7

دعوت به ايمان آوردن به معاد

قرآن

«آيا پنداشتيد كه شما را بيهوده آفريده ايم و اين كه شما به سوى ما باز گردانيده نمى شويد؟» .

حديث

۹۲.لقمان عليه السلامـ به فرزندش ، در حالى كه به او اندرز مى داد ـ :اى پسركم ! اگر در باره مرگ در شك هستى ، خواب را از خود دور كن ، در حالى كه هرگز بر آن قادر نيستى ؛ و اگر در باره رستاخيز ترديد دارى ، بيدار شدن را از خود دور كن ، در حالى كه هرگز بر آن توانا نيستى .


دانشنامه قرآن و حديث 15
76

۹۱.الإمام الرضا عليه السلامـ في عِلَّةِ وُجوبِ مَعرِفَةِ الرُّسُلِ وَالإِقرارِ بِهِم وَالإِذعانِ لَهُم بِالطّاعَةِ ـ :لِأَ نَّهُ لَمّا لَم يَكُن في خَلقِهِم وقُواهُم ما يُكمِلونَ ۱ بِهِ مَصالِحَهُم ، وكانَ الصّانِعُ مُتَعالِيا عَن أن يُرى ، وكانَ ضَعفُهُم وعَجزُهُم عَن إدراكِهِ ظاهِرا ؛ لَم يَكُن بُدٌّ لَهُم مِن رَسولٍ بَينَهُ وبَينَهُم ، مَعصومٍ ، يُؤَدّي إلَيهِم أمرَهُ ونَهيَهُ وأَدَبَهُ ، ويَقِفُهُم عَلى ما يَكونُ بِهِ اجتِرارُ مَنافِعِهِم ودَفعُ مَضارِّهِم ، إذ لَم يَكُن في خَلقِهِم ما يَعرِفونَ بِهِ ما يَحتاجونَ إلَيهِ مِن مَنافِعِهِم ومَضارِّهِم .
فَلَو لَم يَجِب عَلَيهِم مَعرِفَتُهُ وطاعَتُهُ ، لَم يَكُن لَهُم في مَجيءِ الرَّسولِ مَنفَعَةٌ ولا سَدُّ حاجَةٍ ، ولَكانَ يَكونُ إتيانُهُ عَبَثا لِغَيرِ مَنفَعَةٍ ولا صَلاحٍ ، ولَيسَ هذا مِن صِفَةِ الحَكيمِ الَّذي أتقَنَ كُلَّ شَيءٍ . ۲

3 / 7

الدَّعوَةُ إلَى الإِيمانِ بِالمَعادِ

الكتاب

«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ» . ۳

الحديث

۹۲.لقمان عليه السلامـ لِابنِهِ وهُوَ يَعِظُهُ ـ :يا بُنَيَّ ، إن تَكُ في شَكٍّ مِنَ المَوتِ فَارفَع عَن نَفسِكَ النَّومَ ؛ ولَن تَستَطيعَ ذلِكَ ، وإن كُنتَ في شَكٍّ مِنَ البَعثِ فَادفَع عَن نَفسِكَ الاِنتِباهَ ؛ ولَن تَستَطيعَ ذلِكَ . ۴

1.في الطبعة المعتمدة «يكملوا» ، وهو تصحيف .

2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۰ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۲۵۳ ح ۹ نحوه وكلاهما عن الفضل بن شاذان ، بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۴۰ ح ۴۰ .

3.المؤمنون : ۱۱۵ .

4.قصص الأنبياء للراوندي: ص۱۹۰ ح۲۳۹ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحارالأنوار: ج۷ ص۴۲ ح۱۳.

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 15
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني،سيد حميد؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛موسوي،سيد رسول؛نصيري،علي؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 166116
صفحه از 618
پرینت  ارسال به