تعدیل‌کننده‌‏های واکنش در خوشایند ــــ ناخوشایند بر اساس احادیث - صفحه 51

مختلفی عمل می‌کنند. واکنش‌‏ها به این دو موقعیت را می‌توان به دو گونه منفی و مثبت طبقه‌بندی نمود. واکنش مثبت به خوشایند، شکر و سپاسگزاری و واکنش مثبت به ناخوشایند، صبر و بردباری است که در مجموع، رضامندی از تکوین را تشکیل می‌دهند.۱ واکنش منفی به این دو موقعیت، الگو‏های متفاوتی دارد که در آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان دین مورد توجه قرار گرفته است.یکی الگوی «فرح_ قنوط» است.۲ برخی هنگام خوشایند بدمستی می‌کنند و هنگام ناخوشایند ناامید می‌شوند. الگوی دوم، «فرح _ کفران» است.۳ برخی به سبب غفلت از خدا، هر گاه با نعمت مواجه شوند، خوشحالی از نعمت نمی‏گذارد به یاد خدا بیفتد و هر گاه با عذاب و مصیبتی که ثمره کار‏های بد خودشان است، مواجه شوند، باز طبع کفران‏گرشان نمی‏گذارد به یاد پروردگارش بیفتد.۴ کفران می‌تواند به معنای نادیده گرفتن نعمت‏های پیشین نیز باشد؛ بدین معنا که برخی افراد در دوران خوشایند بدمستی می‌کنند و در دوران ناخوشایند نعمت‌‏های پیشین را نادیده می‌گیرند. الگوی سوم، «فرح، فخر _ یأس، کفران» است.۵ معنای ناامیدی، ناامیدی از بازگشت دو باره آن نعمت است که موجب کفران نعمت می‌شود؛ گویی او خود را طلبکار در آن نعمت می‏دانسته و آن را حق ثابت خود می‏پنداشته است. پس طبیعت انسان به گونه‌ای است که وقتی چیزی از او گرفته می‏شود، مأیوس می‏گردد و کفران می‏ورزد؛۶ اما وقتی نعمت به او داده می‌شود، آن چنان خوشحال می‏شود که خیال می‏کند همیشه در این حال باقی خواهد ماند و به همین دلیل، دچار فخر نیز می‌شود.۷ الگوی چهارم الگوی «دعا _ اعراض» است.۸‏ وقتی خدای تعالی به انسان نعمتی می‏دهد، او از خدا روی می‏گرداند و تکبر می‏کند. و چون نعمتی را از او سلب می‏کند، باز به یاد خدا می‏افتد و به سویش روی می‏آورد.۹ در برخی دیگر از آیات، با تعبیر‏های مختلف، همین الگو

1..‏ ر. ک: «ساختار احساس سعادتمندی در احادیث».

2. .‏ «و إذا أذقنا الناس رحمة فرحوا بها و إن تصبهم سیئة بما قدمت أیدیهم إذا هم یقنطون» (سوره روم ، آیه ۳۶).

3. .‏ «و إنا إذا أذقنا الإنسان منا رحمة فرح بها و إن تصبهم سیئة بما قدمت أیدیهم فإن الإنسان کفوراً» (سوره شورا، آیه ۴۸).

4.. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۱۸، ص۱۰۰.

5. .‏ «و لئن أذقنا الإنسان منا رحمة ثم نزعنا‏ها منه إنه لیئوس کفور * و لئن أذقناه نعماء بعد ضراء مسته لیقولن ذهب السیئات عنی إنه لفرح فخور» (سوره هود، آیه ۹ و ۱۰).

6.. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۱۰، ص۲۳۳.

7.. همان، ص۲۳۴.

8. . «وَ إِذَا أَنْعَمْنَا عَلی الْانسَانِ أَعْرَضَ وَ نََا بجَِانِبِهِ وَ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِیض»‏( سوره فصلت، آیه ۵۱).

9.. ترجمه تفسیر المیزان، ج۱۷، ص۶۱۲.

صفحه از 66