27
دانشنامه قرآن و حديث 14

3 / 16

ناسازگارى ميان ارواح

۸۶.المناقب ، ابن شهرآشوب :دو نصرانى ، از او (ابو بكر) پرسيدند : فرق ميان دوستى و دشمنى چيست ، با آن كه خاستگاه هر دو ، يكى است ؟ و فرق ميان خواب راست و خواب دروغ چيست ، در حالى كه منشأ هر دو ، يكى است ؟
ابو بكر به عمر اشاره كرد [ ؛ يعنى از او بپرسيد] . چون از او پرسيدند ، او نيز به على عليه السلام اشاره كرد . چون از على عليه السلام درباره دوستى و دشمنى پرسيدند ، فرمود : «خداوند متعال ، دو هزار سال پيش از آفريدن بدن ها ، ارواح را آفريد و آنها را در هوا ، سُكنا داد . پس ارواحى كه در آن جا از يكديگر شناخت دارند [و الفت يافته اند] ، در اين جا نيز چنين مى شود و آنها كه در آن جا از همديگر شناخت ندارند [و الفت نيافته اند] ، در اين جا نيز ناسازگارند» .

۸۷.امام باقر عليه السلام :بندگان ، هر گاه بخوابند ، ارواحشان به سوى آسمانْ روانه مى شود . پس آنچه روح در آسمان ببيند ، آن ، حقيقت دارد [و رؤياى صادق است] ، و آنچه در هوا ببيند ، آن ، خواب پريشان است . بدانيد كه ارواح ، لشكريانى صف آرايى شده هستند . پس آنهايى كه [در عالم ارواح ، در يك صف بوده و ]يكديگر را شناخته اند ، [در اين عالم] با هم اُلفت مى گيرند ، و آنهايى كه يكديگر را نشناخته اند [و هم صف نبوده اند] ، از هم جدا مى شوند . پس ارواح ، در آسمان با هم آشنا [و دوست] يا دشمن مى شوند . اگر در آسمان با يكديگر آشنا شوند ، در زمين هم آشنا باشند ، و اگر در آسمان با هم دشمن شوند ، در زمين نيز دشمن هم باشند .

ر . ك : ص 73 (برحذر بودن از كسى كه دل ، او را دشمن مى دارد)
و دوستى در قرآن و حديث : (فصل سوم : اسباب محبّت / تناسب ارواح) .

3 / 17

سبُك سرى

۸۸.امام على عليه السلام :سبك سرىِ بسيار ، موجب دشمنى مى شود و باعث نفرت [ـِ ديگران ]مى گردد .


دانشنامه قرآن و حديث 14
26

3 / 16

تَناكُرُ الأَرواحِ

۸۶.المناقب لابن شهر آشوب :سَأَ لَهُ [أبا بَكرٍ] نَصرانِيّانِ : مَا الفَرقُ بَينَ الحُبِّ وَالبُغضِ ومَعدِنُهُما واحِدٌ ؟ ومَا الفَرقُ بَينَ الرُّؤيَا الصّادِقَةِ وَالرُّؤيَا الكاذِبَةِ ومَعدِنُهُما واحِدٌ ؟ فَأَشارَ إلى عُمَرَ ، فَلَمّا سَأَلاهُ أشارَ إلى عَلِيٍّ عليه السلام ، فَلَمّا سَأَلاهُ عَنِ الحُبِّ وُالبُغضِ قالَ عليه السلام : إنَّ اللّهَ تَعالى خَلَقَ الأَرواحَ قَبلَ الأَجسادِ بِأَلفَي عامٍ فَأَسكَنَهَا الهَواءَ ، فَمَهما تَعارَفَ هُناكَ اعتَرَفَ ۱ هاهُنا ، ومَهما تَناكَرَ هُناكَ اختَلَفَ هاهُنا . ۲

۸۷.الإمام الباقر عليه السلام :إنَّ العِبادَ إذا ناموا خَرَجَت أرواحُهُم إلَى السَّماءِ ، فَما رَأَتِ الرّوحُ فِي السَّماءِ فَهُوَ الحَقُّ ، وما رَأَت فِي الهَواءِ فَهُوَ الأَضغاثُ . ألا وإنَّ الأَرواحَ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ ، فَما تَعارَفَ مِنهَا ائتَلَفَ ، وما تَناكَرَ مِنهَا اختَلَفَ ، فَإِذا كانَتِ الرّوحُ فِي السَّماءِ تَعارَفَت وتَباغَضَت ، فَإِذا تَعارَفَت فِي السَّماءِ تَعارَفَت فِي الأَرضِ ، وإذا تَباغَضَت فِي السَّماءِ تَباغَضَت فِي الأَرضِ . ۳

راجع : ص 72 (ما ينبغي عند البغض / اتّقاء من يبغضه القلب)
والمحبّة في الكتاب والسنّة : (الفصل الثالث : أسباب المحبّة / تناسب الأرواح) .

3 / 17

السَّفَهُ

۸۸.الإمام عليّ عليه السلام :كَثرَةُ السَّفَهِ توجِبُ الشَّنَآنَ ، وتَجلِبُ البَغضاءَ . ۴

1.في بحار الأنوار : «ائتلف» بدل «اعترف» ، وهو الأنسب .

2.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۳۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۶۱ ص ۴۱ ح ۱۲ .

3.الأمالي للصدوق : ص ۲۰۹ ح ۲۳۲ عن معاوية بن عمّار ، روضة الواعظين : ص ۵۴۰ ، بحار الأنوار : ج ۶۱ ص ۳۱ ح ۴ .

4.غرر الحكم : ح ۷۱۲۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 14
    سایر پدیدآورندگان :
    افقي،رسول؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛کريميان،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 346080
صفحه از 623
پرینت  ارسال به