353
دانشنامه قرآن و حديث 14

هـ طرّاحى مراكز آموزشى در كنار مساجد

بى ترديد ، هيچ مكتبى مانند اسلام براى علم و معرفت و آگاهى ، ارزش قائل نيست و هيچ دينى مانند اسلام ، مردم را از خطر جهل، بر حذر نداشته است . از نظر اسلام ، علم ، اساس همه ارزش ها و جهل ، ريشه همه معايب و مفاسد فردى و اجتماعى است . از اين رو ، عقايد ، اخلاق و اعمال انسان و همه حركات و اقدامات او بايد مبناى علمى و عقلى داشته باشد . ۱ بر اين اساس ، در نظر گرفتن مراكز علمى و فرهنگى در شهرسازى اسلامى ، از اولويت ويژه اى برخوردار است .
نكته قابل تأمّل ، اين كه در صدر اسلام ، بويژه در دوران حيات پيامبر صلى الله عليه و آله ، مسجد، تنها محلّ عبادت نبوده است؛ بلكه مركز تعليم و تربيت نيز بوده است . هر چند مى توان اين مطلب را با توجّه به امكانات آن عصر و گسترده نبودن رشته هاى دانش ، توجيه كرد ؛ ليكن با توجّه به اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله مى توانست مركز ديگرى جز مسجد را براى آموزش تعيين نمايد ، مى توان نتيجه گرفت كه اقدام ياد شده ، به مسئله مهمّ «پيوند علم و دين» اشاره دارد ، چنان كه در حديثى از امام على عليه السلام آمده :
العِلمُ وَ الإِيمانُ أخَوانِ تَوأَمانِ و رَفيقانِ لا يَفتَرِقانِ .۲
دانش و ايمان ، دو برادر همزاد ، و دو همراهِ جداناشدنى اند .
بر اين پايه مى توان به اين سياست اصولى در شهرسازى اسلامى دست يافت كه در كشورهاى اسلامى ، مراكز آموزشى بايد به شكل مناسبى در كنار مساجد ، طرّاحى شوند .

و ـ طرّاحى مراكز درمانى در كنار مساجد

بر پايه شمارى از منابع تاريخى ، در مسجد پيامبر صلى الله عليه و آله ، جايگاهى براى درمان بيماران

1.ر . ك : علم و حكمت در قرآن و حديث : ص ۹ (درآمد) .

2.ر.ك : دانش نامه عقايد اسلامى : ج ۲ ص ۳۲۷ (معرفت شناسى / دانش / آثار دانش / ايمان) .


دانشنامه قرآن و حديث 14
352

انجام دهند ، هر چند آن كار ، ساختنِ خانه براى مردگان باشد! وقتى در ساختن خانه مردگان، محكم كارى ضرورت داشته باشد ، بديهى است كه خانه زندگان بايد به مراتب ، از استوارى و استحكام بيشترى برخوردار باشد . ۱

د ـ قلب شهرسازى اسلامى

مسجد ، قلب جامعه اسلامى و مهم ترين پايگاه فرهنگى و سياسى حكومت دينى است . از اين رو ، احاديث با تعبيرهاى بلند و تنبّه آفرينى مانند : «خانه خدا»، ۲ «نشستنگاه پيامبران عليهم السلام »، ۳ «سراى هر پرواپيشه»، ۴ «بهترين مكان ها» ۵ و «باغ بهشتى»، ۶ مسلمانان را به برقرارى ارتباط با اين كانون نور و هدايت ، دعوت مى كنند و به گسترش بهره گيرى از بركات مادّى و معنوى آن ، تشويق مى نمايند .
بنا بر اين ، بهترين نقاط شهرها و روستاها بايد براى ساختن خانه خدا ـ كه در واقع ، خانه معنوى مردم است ـ ، اختصاص يابد ، به گونه اى كه اهالى هر محلّه ، به آسانى بتوانند با قلب معنوى خود ، ارتباط برقرار كنند . ۷ افزون بر اين ، در نظر گرفتن قسمتى از منازل مسكونى به عنوان «مسجد درون خانه» ، ۸ توصيه شده است .

1.ين جانب (رى شهرى) در سفرى كه چندى پيش به برخى كشورهاى اروپايى داشتم، ساختمان هايى را ديدم كه پس از گذشت سيصد ـ چهارصد سال، همچنان مورد بهره بردارى قرار مى گيرند. با مقايسه آنها با ساخت و سازهاى كشور خودمان ـ كه گفته مى شود عمر آنها به پنجاه سال نمى رسد ـ ، به ياد احاديث ياد شده افتادم و تأسّف خوردم كه چرا ما با داشتن چنين سرمايه هاى عظيم فرهنگى اى، در چنين شرايطى هستيم .

2.ر . ك : فرهنگ نامه مسجد : ص ۲۳ (فصل يكم : فضيلت مسجد / خانه خدا) .

3.ر . ك : فرهنگ نامه مسجد : ص ۲۵ (فصل يكم : فضيلت مسجد / نشستنگاه پيامبران عليهم السلام ) .

4.ر . ك : فرهنگ نامه مسجد : ص ۲۵ (فصل يكم : فضيلت مسجد / سراى هر پروا پيشه) .

5.ر . ك : فرهنگ نامه مسجد : ص ۲۷ (فصل يكم : فضيلت مسجد / بهترين مكان ها) .

6.ر . ك : فرهنگ نامه مسجد : ص ۲۹ (فصل يكم : فضيلت مسجد / باغ بهشتى) .

7.براى توضيح بيشتر در باره ساختن مسجد و معمارى آن، ر.ك: همين دانش نامه: مدخل «مسجد». نيز، ر.ك: فرهنگ نامه مسجد .

8.ر . ك : فرهنگ نامه مسجد : ص ۲۳۳ (فصل يازدهم : مسجد درون خانه) .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 14
    سایر پدیدآورندگان :
    افقي،رسول؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛کريميان،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 347184
صفحه از 623
پرینت  ارسال به