537
دانشنامه قرآن و حديث 14

۶.امام على عليه السلام :كمال مرد ، از شش چيز است : در دو اندام كوچك و دو اندام بزرگ او و دو هيئت او . دو اندام كوچكش ، دل و زبان اوست . اگر بجنگد ، با دل مى جنگد و اگر بگويد ، با زبان مى گويد . دو اندام بزرگش ، خرد و همّت اوست و دو هيئتش ، مال و جمال اوست .

۷.امام على عليه السلام :زبان آورى مرد ، از نيروى دل او خبر مى دهد .

۸.امام على عليه السلام :زبان هر انسانى از خرد او خبر مى دهد و بيان او ، نشانگر فضل اوست .

۹.امام على عليه السلام :زِهى ، زهى دانايى كه دانست و خوددار شد ، و از شبيخون [مرگ ]ترسيد و ساز و برگ بر گرفت و آماده شد . اگر از او بپرسند ، پاسخ مى دهد و اگر نپرسند ، خاموش مى ماند . گفته اش (پاسخش) درست است و خاموشى اش از سر ناتوانى در پاسخ نيست .

۱۰.امام صادق عليه السلام :سه چيز است كه روزىِ هر كس بشود ، آن كس كامل است : خردمندى و زيبايى و شيوايى .

1 / 3

نقش شيوايى و رسايى گفتار در كمال مؤمن

۱۱.امام باقر عليه السلام :خداوند متعال به مؤمن ، تنِ سالم و زبان شيوا و دل ناب عطا كرده و هر يك از آنها را به اطاعت از خودش و پيامبرش و جانشينان وى مكلّف كرده است .
خداوند، از بدن ، خدمت به او و آنها را خواسته است ؛ از زبان ، گواهى دادن به او و آنان را ، و از دل ، آرام گرفتن به ياد او و آنان را . پس هر كس به زبان ، گواهى دهد و با دل ، آرام گيرد و با اندام هاى بدنش [به وظايف و تكاليفش ]عمل كند ، خداوند ، او را در باغ هاى بهشت، جاى مى دهد .


دانشنامه قرآن و حديث 14
536

۶.الإمام علي عليه السلام :كَمالُ الرَّجُلِ بِسِتِّ خِصالٍ : بِأَصغَرَيهِ وأَكبَرَيهِ وهَيئَتَيهِ . فَأَمّا أصغَراهُ فَقَلبُهُ ولِسانُهُ ؛ إن قاتَلَ قاتَلَ بِجَنانٍ ، وإن تَكَلَّمَ تَكَلَّمَ بِبَيانٍ . وأَمّا أكبراهُ فَعَقلُهُ وهِمَّتُهُ . وأَمّا هَيئَتاهُ فَمالُهُ وجَمالُهُ . ۱

۷.عنه عليه السلام :بَيانُ الرَّجُلِ يُنبِئُ عَن قُوَّةِ جَنانِهِ . ۲

۸.عنه عليه السلام :يُنبِئُ عَن عَقلِ كُلِّ امرِىً لِسانُهُ ، ويَدُلُّ عَلى فَضلِهِ بَيانُهُ . ۳

۹.عنه عليه السلام :بَخٍ بَخٍ ۴ لِعالِمٍ عَلِمَ فَكَفَّ ، وخافَ البَياتَ فَأَعَدَّ وَاستَعَدَّ ، إن سُئِلَ أفصَحَ ، وإن تُرِكَ سَكَتَ ، كَلامُهُ صَوابٌ ، وسُكوتُهُ عَن غَيرِ عِيٍّ ۵ عَنِ الجَوابِ . ۶

۱۰.الإمام الصادق عليه السلام :ثَلاثُ خِصالٍ مَن رُزِقَها كانَ كامِلاً : العَقلُ ، وَالجَمالُ ، وَالفَصاحَةُ . ۷

1 / 3

دَورُ الفَصاحَةِ وَالبَلاغَةِ في كَمالِ المُؤمِنِ

۱۱.الإمام الباقر عليه السلام :إنَّ اللّهَ تَعالى أعطَى المُؤمِنَ البَدَنَ الصَّحيحَ ، وَاللِّسانَ الفَصيحَ ، وَالقَلبَ الصَّريحَ ، وكَلَّفَ كُلَّ عُضوٍ مِنها طاعَةً لِذاتِهِ ولِنَبِيِّهِ ولِخُلَفائِهِ .
فَمِنَ البَدَنِ الخِدمَةُ لَهُ ولَهُم ، ومِنَ اللِّسانِ الشَّهادَةُ بِهِ وبِهِم ، ومِنَ القَلبِ الطُّمَأنينَةُ بِذِكرِهِ وبِذِكرِهِم ، فَمَن شَهِدَ بِاللِّسانِ ، وَاطمَأَنَّ بِالجَنانِ ، وعَمِلَ بِالأَركانِ ، أنزَلَهُ اللّهُ الجِنانَ . ۸

1.الخصال : ص ۳۳۸ ح ۴۲ ، معاني الأخبار : ص ۱۵۰ ح ۱ ، روضة الواعظين : ص ۳۱۹ ، غرر الحكم : ج ۲ ص ۱۳۳ ح ۲۰۸۹ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۰ ص ۴ ح ۱ ؛ تاريخ دمشق : ج ۵۰ ص ۸۴ من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام نحوه وراجع : المغني لابن قدامة : ج ۹ ص ۶۰۴ .

2.غرر الحكم : ج ۳ ص ۲۶۱ ح ۴۴۲۹ .

3.غرر الحكم : ج ۶ ص ۴۹۲ ح ۱۱۰۴۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۵۴ ح ۱۰۲۱۳ وفيه « علم » بدل « عقل » وبزيادة « حُسنُ » قبل « بيانه » .

4.بَخٍ بَخٍ : كَلمة تُقالُ عند المدح والرضى بالشيء ، وتكرّر للمبالغة ، وربّما شدّدت ( النهاية : ج ۱ ص ۱۰۱ « بخ » ) .

5.العيّ : خلاف البَيان ، وقد عَيَّ في منطقه وعَيِيَ أيضا (الصحاح : ج ۶ ص ۲۴۴۲ «عيى») . والعِيّ ـ أيضا ـ : الجهل (النهاية : ج ۳ ص ۳۳۴ «عيا») .

6.غرر الحكم : ج ۳ ص ۲۶۵ ح ۴۴۴۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۹۶ ح ۴۰۱۳ .

7.تحف العقول : ص ۳۲۰ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۳۴ ح ۵۰ .

8.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۱۸۰ ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۳۰۳ ح ۳۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 14
    سایر پدیدآورندگان :
    افقي،رسول؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛کريميان،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 346070
صفحه از 623
پرینت  ارسال به