545
دانشنامه قرآن و حديث 14

۲۳.امام صادق عليه السلام :بلاغت، به تندىِ زبان يا بيهوده گويىِ بسيار نيست ؛ بلكه بلاغت ، رساندن معنا و اقامه حجّت درست است .

2 / 2

ويژگى شخص بليغ و فصيح

۲۴.امام على عليه السلام :كسى كه سخن را رتق و فتق كند ، از بلاغت برخوردار است .

۲۵.امام على عليه السلام :نشانه ۱ بلاغت ، دل دانا و زبان گوياست .

۲۶.امام على عليه السلام :گاه از بلاغت ، به ايجاز ، بسنده مى شود .

۲۷.امام على عليه السلام :بليغ ترين سخن ، آن است كه مقصود را به آسانى برساند و ايجازِ نيكو داشته باشد .

۲۸.امام زين العابدين عليه السلام :از على بن ابى طالب عليه السلام سؤال شد : شيواترينِ مردم ، چه كسى است ؟
فرمود : «كسى كه به پرسش ناگهانى ، پاسخ دندان شكن دهد» .

۲۹.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به اين پرسش كه: بلاغت چيست ؟ ـ :كسى كه چيزى را بداند ، گفتارش در آن كوتاه مى شود . بليغ را بليغ گفته اند؛ چون مقصود خود را با كمترين زحمت مى رساند .

1.در نسخه اى ديگر از متن عربى حديث، به جاى «آية (نشانه)» ، «آلة (ابزار)» آمده كه شايد اين، درست باشد .


دانشنامه قرآن و حديث 14
544

۲۳.عنه عليه السلام :لَيسَتِ البَلاغَةُ بِحِدَّةِ اللِّسانِ ولا بِكَثرَةِ الهَذَيانِ ، ولكِنَّها إصابَةُ المَعنى وقَصدُ الحُجَّةِ . ۱

2 / 2

صِفَةُ البَليغِ وَالفَصيحِ

۲۴.الإمام علي عليه السلام :مَن قامَ بِفَتقِ القَولِ ورَتقِهِ ۲ ، فَقَد حازَ البَلاغَةَ . ۳

۲۵.عنه عليه السلام :آيَةُ ۴ البَلاغَةِ قَلبٌ عَقولٌ ، ولِسانٌ قائِلٌ . ۵

۲۶.عنه عليه السلام :قَد يُكتَفى مِنَ البَلاغَةِ بِالإِيجازِ . ۶

۲۷.عنه عليه السلام :أبلَغُ البَلاغَةِ ما سَهُلَ فِي الصَّوابِ مَجازُهُ ، وحَسُنَ إيجازُهُ . ۷

۲۸.الإمام زين العابدين عليه السلام :سُئِلَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام : مَن أفصَحُ النّاسِ ؟ قالَ : المُجيبُ المُسكِتُ عِندَ بَديهَةِ السُّؤالِ . ۸

۲۹.الإمام الصادق عليه السلامـ لَمّا سُئِلَ : مَا البَلاغَةُ ؟ ـ :مَن عَرَفَ شَيئا قَلَّ كَلامُهُ فيهِ ، وإنَّما سُمِّيَ البَليغَ لِأَنَّهُ يَبلُغُ حاجَتَهُ بِأَهوَنِ سَعيِهِ . ۹

1.تحف العقول : ص ۳۱۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۹۲ ح ۳ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۷ ص ۸۸ من دون إسناد إلى أحد من أهل البيت عليهم السلام .

2.الرِتقُ : ضِدُّ الفَتقِ وهو الالتئام ( مجمع البحرين : ج ۲ ص ۶۷۲ « رتق » ) .

3.غرر الحكم : ج ۵ ص ۴۲۹ ح ۹۰۴۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۴ ح ۸۴۴۵ .

4.وفي نسخة اُخرى : « آلة » ، ولعلّها الصواب .

5.غرر الحكم : ج ۱ ص ۳۸۶ ح ۱۴۹۳ .

6.غرر الحكم : ج ۴ ص ۴۷۴ ح ۶۶۶۶ ، عيون الكلم والمواعظ : ص ۳۶۸ ح ۶۱۹۴ .

7.غرر الحكم : ج ۲ ص ۴۶۴ ح ۳۳۰۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۴ ح ۲۸۳۸ .

8.الأمالي للطوسي : ص ۷۰۳ ح ۱۵۰۶ عن زيد بن علي ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۵۶ ح ۳۱ .

9.تحف العقول : ص ۳۵۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۲۴۱ ح ۲۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 14
    سایر پدیدآورندگان :
    افقي،رسول؛طباطبايي نژاد،سيد محمود؛کريميان،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 347208
صفحه از 623
پرینت  ارسال به