201
دانشنامه قرآن و حديث 13

ليكن هر دو روايت ، فاقد سند معتبرند و از اين دو روايتْ ضعيف تر ، حديثى است كه به امام على عليه السلام نسبت داده شده كه فرمود :
أنَا النُّقطَةُ الَّتى تَحتَ الباءِ المَبسوطَةِ .۱
من ، همان نقطه زير باىِ كشيده هستم .

6 . عظمتِ ذكر «بسم اللّه »

در احاديث اسلامى ، شش ويژگى برجسته براى «بسم اللّه الرحمن الرحيم» آمده است . اين ويژگى ها عبارت اند از :
1 . نزديك ترينِ نام خدا به اسم اعظم است ؛
2 . همه كتاب هاى آسمانى ، با اين نام آغاز شده اند ؛
3 . نخستين سخنى است كه بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نازل شد ؛
4 . ارجمندترين آيه قرآن است ؛
5 . تاج سوره هاى قرآن است ؛ ۲
6 . جزئى از نماز است .
هر چند حكمت و حقيقت اين ويژگى ها ، براى ما به طور كامل معلوم نيست ؛ ليكن بى ترديد ، اين ويژگى ها نشان دهنده عظمت اين ذكر و نقش مؤثّر و تعيين كننده آن در خودسازى و سازندگى است . همچنين آداب گفتن ۳ و نوشتن و تأكيد

1.مشارق أنوار اليقين : ص ۲۱ . در ينابيع المودّة (ج ۱ ص ۲۱۳ ح ۱۵) آمده : در الدُّرُّ المُنَظَّم آمده است : همه اسرار كتاب هاى آسمانى ، در قرآن آمده است و همه آنچه در قرآن هست ، در سوره فاتحه آمده است و همه آنچه در سوره فاتحه هست ، در «بسم اللّه » آمده است و همه آنچه در «بسم اللّه » آمده است ، در نقطه زير باء هست و امام على عليه السلام فرموده است : «من ، نقطه زير باء [ بسم اللّه ] هستم» .

2.به استثناى سوره توبه .

3.ر . ك : ص ۲۹۵ (آداب «بسم اللّه الرحمن الرحيم») .


دانشنامه قرآن و حديث 13
200

اين تفسير زيبا و دقيق ، بدان معناست كه تنها كسى مى تواند در گفتن اين ذكر ، هنگام انجام دادن كارها صادق باشد كه حقيقتا خود را مستقل نداند ، بلكه بنده خدا بداند ؛ چرا كه اين ذكر ، نشانه بندگى است .
به تعبير ديگر ، كسى مى تواند صادقانه «بسم اللّه » بگويد كه باور كرده باشد هيچ توان و نيرويى براى انجام دادن كار ، جز از جانب خداوند متعال نيست : «و لا حول و لا قوّة إلّا بِاللّه » . چنين كسى به بيان منقول از امير مؤمنان در تفسير «بسم اللّه » ، مى تواند بگويد :
بِهذَا الإِسمِ أعمَلُ هذَا العَمَلَ .۱
با اين نام ، اين كار را به انجام مى رسانم .
امّا كسى كه براى خداوند متعال ، در كار خود ، نقشى قائل نيست ، نمى تواند علامت بندگى بر خود بگذارد و ذكر شريف «بسم اللّه » را صادقانه بر زبان ، جارى سازد .
گفتنى است كه در برخى از منابع ، در تفسير «بسم اللّه » از امام على عليه السلام نقل شده كه فرمود :
لَو شِئتُ لَأَوقَرتُ سَبعينَ بَعيرا مِن باءِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ» .۲
اگر مى خواستم ، هفتاد شتر را از تفسير باى «بسم اللّه الرحمن الرحيم» ، بار مى كردم .
امّا در برخى روايات ، به جاى «مِن باء بسم اللّه الرحمن الرحيم» ، عبارت «فى تفسير فاتحة الكتاب» ۳ آمده است كه در اين صورت ، ارتباطى با اين بحث ندارد ؛

1.ر . ك : ص ۲۱۶ ح ۱۱ .

2.عوالى اللّالى : ج ۴ ص ۱۰۲ ح ۱۵۰ ، إحقاق الحقّ : ج ۷ ص ۵۹۵ (به نقل از شعرانى در لطائف المنن ، كه در آن آمده : «... لكم ثمانين بعيرا من معنى الباء» .

3.المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۲ ص ۴۳ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛تقديري،محمّد؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 186713
صفحه از 576
پرینت  ارسال به