275
دانشنامه قرآن و حديث 13

۱۱۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كارِ بااهمّيتى كه با نام خدا آغاز نشود ، بى دنباله (ناتمام) خواهد بود .

۱۱۱.امام على عليه السلام :در شروع هر كارى ، كوچك يا بزرگ ، بگوييد : «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» .

۱۱۲.امام صادق عليه السلام :درهاى گناه را با پناه بردن به خدا [و گفتنِ «أعوذ بِاللّه »] ببنديد ، و درهاى طاعت را با بردنِ نام خدا ، باز كنيد .

۱۱۳.امام صادق عليه السلام :گفتنِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را وا مگذار ، هر چند پيش از خواندن شعرى .

۱۱۴.امام صادق عليه السلام :گاه يكى از شيعيان ما ، در آغاز كارى ، گفتنِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را ترك مى گويد و از اين رو ، خداوند ، او را به امر ناخوشايندى گرفتار مى سازد تا وى را متوجّه سپاس گزارى از خداوند متعال و ثناى او گردانَد و لكّه ننگِ تقصير در ترك «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» را از او بزُدايد .
يك بار عبد اللّه بن يحيى نزد امير مؤمنان عليه السلام رفت . جلوى ايشان ، چهارپايه اى بود و به عبد اللّه فرمود كه روى آن چهارپايه بنشيند . تا عبد اللّه نشست ، چهارپايه ، كج شد و او به سر [بر زمين] افتاد و سرش شكست و خون جارى شد . امير مؤمنان عليه السلام دستور داد تا آب آوردند و خونش را شست . سپس [على عليه السلام به او ]فرمود : «نزديك من بيا» .
عبد اللّه ، نزديك شد . ايشان ، دستش را بر شكافِ سر او ـ كه از شدّت درد آن ، تاب نمى آورد ـ نهاد و بر آن ، دست كشيد و از آب دهان خود بر آن نهاد . بلافاصله ،
زخم سر به هم آورد ، به طورى كه انگار اصلاً صدمه اى نديده است .
سپس امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «اى عبد اللّه ! سپاس ، خدا را كه زدودنِ گناهان شيعيان ما را در دنيا با ايجاد رنج و گرفتارى براى آنان قرار داد تا همچنان طاعت هايشان برقرار بماند و براى آنها پاداش داده شوند ...» .
عبد اللّه بن يحيى گفت : اى امير مؤمنان! مرا آگاه كردى و به من آموختى . اكنون اگر صلاح مى دانى، به من بفرما كه چه گناهى مرتكب شده بودم كه به سبب آن ، در اين مجلس تنبيه شدم ، تا ديگر آن را تكرار نكنم .
امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «وقتى نشستى ، نگفتى : «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» . پس خداوند ، اين تنبيه را براى غفلت تو از كارى قرار داد كه به آن ، فرا خوانده شده اى ، تا با اين وسيله ، تو را [از اين گناه] پاك گردانَد . مگر نمى دانى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله برايم گفت كه خداوند عز و جل فرمود : هر كار مهمّى كه در آن ، بسم اللّه گفته نشود ، ناقص است ؟!» .
عبد اللّه بن يحيى گفت : چرا ، پدر و مادرم به فدايت ! از اين پس ، آن را ترك نمى كنم .
امير مؤمنان عليه السلام فرمود : «در اين صورت ، در امان و خوش بخت خواهى بود» .

ر . ك : ص 211 ح 9 .


دانشنامه قرآن و حديث 13
274

۱۱۰.عنه صلى الله عليه و آله :كُلُّ أمرٍ ذي بالٍ لا يُبدَأُ فيهِ بِبِسمِ اللّهِ فَهُو أجذَمُ ۱ . ۲

۱۱۱.الإمام عليّ عليه السلام :قولوا عِندَ افتِتاحِ كُلِّ أمرٍ صَغيرٍ أو عَظيمٍ : بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ . ۳

۱۱۲.الإمام الصادق عليه السلام :أغلِقوا أبوابَ المَعصِيَةِ بِالاِستِعاذَةِ ، وَافتَحوا أبوابَ الطّاعَةِ بِالتَّسمِيَةِ . ۴

۱۱۳.عنه عليه السلام :لا تَدَع «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» وإن كانَ بَعدَهُ شِعرٌ . ۵

۱۱۴.عنه عليه السلام :لَرُبَّما تَرَكَ فِي افتِتاحِ أمرٍ بَعضُ شيعَتِنا «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» ، فَيَمتَحِنُهُ اللّهُ بِمَكروهٍ ؛ لِيُنَبِّهَهُ عَلى شُكرِ اللّهِ تَعالى وَالثَّناءِ عَلَيهِ ، ويَمحُوَ عَنُه وَصمَةَ تَقصيرِهِ عِندَ تَركِهِ قَولَ : «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» .
لَقَد دَخَلَ عَبدُ اللّهِ بنُ يَحيى عَلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام وبَينَ يَدَيهِ كُرسِيٌّ ، فَأَمَرَهُ بِالجُلوسِ عَلَيهِ ، فَجَلَسَ ، فَمالَ بِهِ حَتّى سَقَطَ عَلى رَأسِهِ ، فَأَوضَحَ ۶ عَن عَظمِ رَأسِهِ وسالَ الدَّمُ ، فَأَمَرَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام بِماءٍ فَغَسَلَ عَنهُ ذلِكَ الدَّمَ .
ثُمَّ قالَ : اُدنُ مِنّي ، فَدَنا مِنهُ ، فَوَضَعَ يَدَهُ عَلى موضِحَتِهِ ـ وقَد كانَ يَجِدُ مِن ألَمِها ما لا صَبرَ لَهُ مَعَهُ ـ ومَسَحَ يَدَهُ عَلَيها ، وتَفَلَ فيها ، فَما هُوَ إلّا أن فَعَلَ ذلِكَ حَتَّى اندَمَلَ ۷ ، وصارَ كَأَنَّهُ لَم يُصِبهُ شَيءٌ قَطُّ .
ثُمَّ قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : يا عَبدَ اللّهِ ، الحَمدُ للّهِِ الَّذي جَعَلَ تَمحيصَ ذُنوبِ ۸ شيعَتِنا فِي الدُّنيا بِمِحَنِهِم ، لِتَسلَمَ لَهُم طاعاتُهُم ويَستَحِقّوا عَلَيها ثَوابَها ... .
فَقالَ عَبدُ اللّهِ بنُ يَحيى : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، قَد أفَدتَني وعَلَّمتَني ، فَإِن رَأَيتَ أن تُعَرِّفَني ذَنبِيَ الَّذِي امتُحِنتُ بِهِ في هذَا المَجلِسِ حَتّى لا أعودَ إلى مِثلِهِ .
قالَ : تَركُكَ حينَ جَلَستَ أن تَقولَ : «بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» ، فَجَعَلَ اللّهُ ذلِكَ لِسَهوِكَ عَمّا نُدِبتَ إلَيهِ تَمحيصا بِما أصابَكَ . أما عَلِمتَ أنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَدَّثَني عَنِ اللّهِ عز و جل ، أنَّهُ قالَ : كُلُّ أمرٍ ذي بالٍ لَم يُذكَر «بِسمِ اللّهِ» فيهِ فَهُوَ أبتَرُ؟!
فَقُلتُ : بَلى بِأَبي أنتَ واُمّي ، لا أترُكُها بَعدَها .
قالَ : إذَن تُحصَنَ بِذلِكَ وتَسعَدَ . ۹

راجع : ص 210 ح 9.

1.الجَذْمُ : القطع (المصباح المنير : ص ۹۴ «جذم»).

2.تلخيص الحبير : ج ۱ ص ۷۶ ح ۷۰ عن أبي هريرة ، تفسير الفخر الرازي : ج ۱ ص ۲۱۳ ، إحياء العلوم : ج ۱ ص ۳۰۵ وفيهما «فهو أبتر» ، كنزالعمّال : ج ۱ ص ۵۵۵ ح ۲۴۹۱ نقلاً عن عبدالقادر الرهاوي في الأربعين وفيه «فهو أقطع» .

3.التوحيد : ص ۲۳۲ ح ۵ عن محمّد بن زياد ومحمّد بن سيّار عن الإمام العسكري عن آبائه عليهم السلام ، التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۲۸ ح ۹ عن الإمام الباقر عن أبيه عن جدّه عن الإمام الحسن عنه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۳۳ ح ۱۴ .

4.الدعوات : ص ۵۲ ح ۱۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۳۱۳ ح ۱۷ .

5.الكافي : ج ۲ ص ۶۷۲ ح ۱ عن جميل بن درّاج .

6.المُوضِحَةُ : الشجَّةُ التي تُبدي وَضَحَ العظام (القاموس المحيط : ج ۱ ص ۲۵۵ «وضح»).

7.اندمل : بَرِئ (القاموس المحيط : ج ۳ ص ۳۷۷ «دمل»).

8.تمحيصُ الذنوب : إزالتها (النهاية : ج ۴ ص ۳۰۲ «محص»).

9.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ص ۲۲ ح ۷ ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۰۵ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛تقديري،محمّد؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 185545
صفحه از 576
پرینت  ارسال به