341
دانشنامه قرآن و حديث 13

1 / 3

تأكيد بر گشاده رو بودن حكمرانان و كارگزاران

۵۳.دعائم الإسلام :روايت شده است كه على عليه السلام چون مِخنَف بن سُلَيم اَزْدى را براى جمع آورى صدقات (زكات و وجوهات شرعى) فرستاد ، سفارش هاى بسيارى به او كرد . از جمله به او فرمود كه در كارهاى پنهانى و اعمال پوشيده اش [از چشم مردم] ، از خداوند ، پروردگارش ، بترسد و با مردم با گشاده رويى و فروتنى برخورد كند .

۵۴.امام على عليه السلامـ در نامه اش به محمّد بن ابى بكر ، آن گاه كه او را بر حكومت مصر گماشت ـ :با آنان (مردم) ، مهربان و فروتن و گشاده رو باش ، و به همگان ، يكسان بنگر .

۵۵.امام على عليه السلامـ در نامه اش به يكى از كارگزاران خود ـ :تو از آن كسانى هستى كه من در بر پا داشتن دين ، به آنان پشت گرمم و به وسيله ايشان ، نخوت گناهكار را سركوب مى كنم و رخنه گاه هاى دشمن را در مرزها مى بندم . پس در مأموريت خويش ، از خدا كمك بجوى و خشونت و سختگيرى را با قدرى نرمش ، در آميز و آن جا كه مدارا ، كارسازتر است ، مدارا كن و آن گاه كه چاره اى جز سختگيرى ندارى ، سختگيرى در پيش گير و با توده مردم ، فروتن و گشاده رو و مهربان باش و در نيم نگاه ها و نگاه ها ، و اشاره كردن ها و سلام گفتن هايت ، با همگانْ يكسان رفتار كن ، تا قدرتمندان در خارج كردن تو از مسير انصاف و داد ، طمع نكنند و ناتوانان ، از دادگرى تو نوميد نشوند . بدرود !


دانشنامه قرآن و حديث 13
340

1 / 3

تَأكيدُ طَلاقَةِ الوَجهِ لِلاُمَراءِ وَالمُوَظَّفينَ

۵۳.دعائم الإسلام :عَن عَلِيٍّ عليه السلام أنَّهُ أوصى مِخنَفَ بنَ سُلَيمٍ الأَزدِيَّ وقَد بَعَثَهُ عَلَى الصَّدَقَةِ بِوَصِيَّةٍ طَويلَةٍ أمَرَهُ فيها بِتَقوَى اللّهِ رَبِّهِ في سَرائِرِ اُمورِهِ وخَفِيّاتِ أعمالِهِ ، وأَن يَلقاهُم بِبَسطِ الوَجهِ ولينِ الجانِبِ . ۱

۵۴.الإمام علي عليه السلامـ في كِتابِهِ إلى مُحَمَّدِ بنِ أبي بَكرٍ حينَ قَلَّدَهُ مِصرَ ـ :اِخفِض لَهُم جَناحَكَ ، وأَلِن لَهُم جانِبَكَ ، وَابسُط لَهُم وَجهَكَ ، وآسِ ۲ بَينَهُم فِي اللَّحظَةِ وَالنَّظرَةِ . ۳

۵۵.عنه عليه السلامـ في كِتابِهِ إلى بَعضِ عُمّالِهِ ـ :أمّا بَعدُ ، فَإِنَّكَ مِمَّن أستَظهِرُ ۴ بِهِ عَلى إقامَةِ الدّينِ ، وأَقمَعُ بِهِ نَخوَةَ ۵ الأَثيمِ ، وأَسُدُّ بِهِ لَهاةَ الثَّغرِ ۶ المَخوفِ ، فَاستَعِن بِاللّهِ عَلى ما أهَمَّكَ ، وَاخلِطِ الشِّدَّةَ بِضِغثٍ ۷ مِنَ اللّينِ ، وَارفُق ما كانَ الرِّفقُ أرفَقَ ، وَاعتَزِم بِالشِّدَّةِ حينَ لا تُغني عَنكَ إلَا الشِّدَّةُ ، وَاخفِض لِلرَّعِيَّةِ جَناحَكَ ، وَابسُط لَهُم وَجهَكَ ، وأَلِن لَهُم جانِبَكَ ، وآسِ بَينَهُم فِي اللَّحظَةِ وَالنَّظرَةِ ، وَالإِشارَةِ وَالتَّحِيَّةِ ، حَتّى لا يَطمَعَ العُظَماءُ في حَيفِكَ ۸ ، ولا يَيأَسَ الضُّعَفاءُ مِن عَدلِكَ ، وَالسَّلامُ . ۹

1.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۲۵۲ ، بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۸۵ ح ۷ .

2.آسِ بين الناس : أي سَوِّ بينهم واجعل كلّ واحدٍ منهم إسوَةَ خصمه ( لسان العرب : ج ۱۴ ص ۳۵ « أسا » ) .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۲۷ ، تحف العقول : ص ۱۷۷ ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۵۸۱ ح ۷۲۶ .

4.يَستَظهِرُ : أي يطلب الغلبة عليهم بما عرّفه اللّه من الحجج ( مجمع البحرين : ج ۲ ص ۱۱۴۹ « ظهر » ) .

5.نَخوَة : كِبرٌ وعُجب ( النهاية : ج ۵ ص ۳۴ « نخا » ) .

6.الثَغرُ : الموضع الذي يكون فاصلاً بين بلاد المسلمين والكفّار ( النهاية : ج ۱ ص ۳۱۲ « ثغر » ) .

7.الضِغثُ : أي الحُزمَةُ ( لسان العرب : ج ۲ ص ۱۶۴ « ضغث » ) .

8.الحَيفُ : الجورُ والظُلمُ ( النهاية : ج ۱ ص ۴۶۹ « حيف » ) .

9.نهج البلاغة : الكتاب ۴۶ والكتاب ۱۹ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۴۸۲ ح ۶۸۷ وراجع : الأمالي للمفيد : ص ۸۰ ح ۴۰ و الغارات : ج ۱ ص ۲۵۸ و أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۳۹۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛تقديري،محمّد؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 185449
صفحه از 576
پرینت  ارسال به