515
دانشنامه قرآن و حديث 13

1 / 6

گوناگون

۲۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خويشاوند ، كسى است كه پيوندِ دوستى ، او را نزديك كرده باشد ، هر چند نسبتش دور باشد ، و بيگانه ، كسى است كه شدّت كينه ، او را دور كرده ، اگر چه نسبتش نزديك باشد .

۲۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه بعد از غذا ، دستت را شستى ، پيش از آن كه با حوله خشك كنى ، آن را به صورت و چشمانت بكش و بگو : «بار خدايا ! از تو زينت و محبّت مى طلبم ، و از دشمنى و كينه ، به تو پناه مى برم» .

۲۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نشانه خيانتكار ، چهار چيز است : نافرمانى از خداوند مهربان ، آزردن همسايگان ، كين ورزى با همگِنان ، و نزديك شدن به سركشى .

۲۴.امام على عليه السلامـ در توصيف مؤمن ـ :اگر از كسى دورى مى كند ، دورى كردنش از سرِ نفرت و كناره گيرى از آلودگى است و اگر به كسى نزديك مى شود ، نزديك شدنش از روى ملايمت و مهربانى است . نه دورى كردنش از سرِ تكبّر و بزرگى كردن است ، و نه نزديك شدنش از روى مكر و فريب ؛ بلكه [در اين رفتار و روش] به نيكان پيش از خود ، اقتدا مى كند . بنا بر اين ، براى نيكان پس از خود نيز [ الگو و ]پيشواست .

۲۵.علل الشرائعـ به نقل از سفيان بن عُيَينه ـ :به زُهْرى گفتم : على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام ) را ملاقات كرده اى ؟
گفت : آرى . ملاقاتش كرده ام و هيچ كس را برتر از او نديده ام . به خدا سوگند ، نه دوستىْ نهانى [و قلبى ]براى او مى شناسم ، نه دشمنىْ آشكار .
به زُهرى گفته شد : چگونه ؟
گفت : چون هيچ كس را نديدم كه اگر چه او را دوست مى داشت ، مگر اين كه از بسيارىِ فضائل و امتيازاتى كه در وى مى ديد ، بر او حسادت مى ورزيد ، و هيچ كس را نديدم كه اگر چه او را دشمن مى داشت ، مگر اين كه از بس در او بردبارى و مدارا مى ديد ، [به ناچار ، در ظاهر] با او مدارا مى كرد [و آشكارا با ايشان ، دشمنى نمى ورزيد] .


دانشنامه قرآن و حديث 13
514

1 / 6

النَّوادِرُ

۲۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :القَريبُ مَن قَرَّبَتهُ المَوَدَّةُ وإن بَعُدَ نَسَبُهُ ، وَالبَعيدُ مَن باعَدَتهُ البَغضاءُ وإن قَرُبَ نَسَبُهُ . ۱

۲۲.عنه صلى الله عليه و آله :إذا غَسَلتَ يَدَكَ بَعدَ الطَّعامِ فَامسَح وَجهَكَ وعَينَيكَ قَبلَ أن تَمسَحَ بِالمِنديلِ ، وتَقولُ : اللّهُمَّ إنّي أسأَ لُكَ الزّينَةَ وَالمَحَبَّةَ ، وأَعوذُ بِكَ مِنَ المَقتِ وَالبِغضَةِ . ۲

۲۳.عنه صلى الله عليه و آله :... أمّا عَلامَةُ الخائِنِ فَأَربَعَةٌ : عِصيانُ الرَّحمنِ ، وأَذَى الجيرانِ ، وبُغضُ الأَقرانِ ، وَالقُربُ إلَى الطُّغيانِ . ۳

۲۴.الإمام عليّ عليه السلامـ في صِفَةِ المُؤمِنِ ـ :بُعدُهُ مِمَّن تَباعَدَ مِنهُ بُغضٌ ونَزاهَةٌ ، ودُنُوُّهُ مِمَّن دَنا مِنهُ لينٌ ورَحمَةٌ ، لَيسَ تَباعُدُهُ تَكَبُّرا ولا عَظَمَةً ، ولا دُنُوُّهُ خَديعَةً ولا خِلابَةً ۴ ، بَل يَقتَدي بِمَن كانَ قَبلَهُ مِن أهلِ الخَيرِ ، فَهُوَ إمامٌ لِمَن بَعدَهُ مِن أهلِ البِرِّ . ۵

۲۵.علل الشرائع عن سفيان بن عيينة :قُلتُ لِلزُّهرِيِّ : لَقيتَ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام ؟ قالَ : نَعَم لَقيتُهُ ، وما لَقيتُ أحَدا أفضَلَ مِنهُ ! وَاللّهِ ما عَلِمتُ لَهُ صَديقا فِي السِّرِّ ، ولا عَدُوّا فِي العَلانِيَةِ .
فَقيلَ لَهُ : وكَيفَ ذلِكَ ؟
قالَ : لِأَ نّي لَم أرَ أحَدا وإن كانَ يُحِبُّهُ إلّا وهُوَ لِشِدَّةِ مَعرِفَتِهِ بِفَضلِهِ يَحسُدُهُ ، ولا رَأَيتُ أحَدا وإن كانَ يُبغِضُهُ إلّا وهُوَ لِشِدَّةِ مُداراتِهِ لَهُ يُداريهِ . ۶

1.كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۱۲۲ ح ۴۴۱۴۳ نقلاً عن أبي نعيم والديلمي عن جعفر بن محمّد عن أبيه معضلاً ، وعن ابن النجّار عن جعفر بن محمّد عن آبائه عن عليّ بن أبي طالب عليهم السلام موصولاً .

2.المحاسن : ج ۲ ص ۲۰۴ ح ۱۶۰۳ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۵۹ ح ۲۷ .

3.تحف العقول : ص ۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۱۲۲ ح ۱۱ وفيه «الجائر» بدل «الخائن» ، «والقرآن» بدل «الأقران» .

4.خِلابَة : أي خديعة باللسان بالقول اللطيف (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۵۳۴ «خلب») .

5.الكافي : ج ۲ ص ۲۳۰ ح ۱ ، أعلام الدين : ص ۱۱۷ كلاهما عن عبد اللّه بن يونس عن الإمام الصادق عليه السلام ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۳۶۷ ح ۷۰ وراجع : صفات الشيعة : ص ۱۰۱ ح ۳۵ .

6.علل الشرائع : ص ۲۳۰ ح ۴ ، بحار الأنوار : ج ۴۶ ص ۶۴ ح ۲۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 13
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛تقديري،محمّد؛افقي،رسول؛موسوي،سيد رسول؛شيخي،حميد رضا
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 185502
صفحه از 576
پرینت  ارسال به