145
دانشنامه قرآن و حديث 12

فصل يكم : حقيقت بَدا و اقسام آن

1 / 1

گستردگى قدرت

قرآن

«و يهود گفتند : «دست خدا، بسته است» . دست هاى خودشان بسته باد و به [سزاى ]آنچه گفتند ، از رحمت خدا دور باشند! بلكه هر دو دست او گشاده است ، [و] هر گونه بخواهد، مى بخشد» .

ر . ك : الرحمن : آيه 29 ، نساء : آيه 133 ، انعام : آيه 133 ، ابراهيم : آيه 19 ، فاطر : آيه 16 ، شورا : آيه 24 و 33 ، اسرا : آيه 54 .

حديث

۱.امام صادق عليه السلامـ در باره سخن خداوند عز و جل :«و يهود گفتند : «دست خدا، بسته است»»ـ :منظورشان اين نبود كه خدا چنين [ دستانش با طوق آهنى به گردنش بسته شده و بخيل ]است ؛ بلكه مى گفتند : خدا از كار خود [ در خلقت] فراغت يافته است و ديگر ، نه مى افزايد و نه مى كاهد . پس خداوند عز و جل در تكذيب سخن آنان فرمود : «دست هاى خودشان بسته باد و به [سزاى] آنچه گفتند ، از رحمت خدا دور باشند! بلكه هر دو دست او گشاده است . هر گونه بخواهد، مى بخشد» . آيا سخن خداوند عز و جل را نشنيدى كه مى فرمايد : «خدا آنچه را بخواهد، محو مى كند يا باقى مى گذارد و اصل كتاب، نزد اوست» .

۲.تفسير العيّاشىـ به نقل از يعقوب بن شعيب ـ :از امام صادق عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل پرسيدم : «يهود گفتند : «دست خدا بسته است» . دست هاى خودشان بسته باد!» . امام عليه السلام به من فرمود : «اين طور» و دستش را به گردنش گرفت [و افزود : ]«ليكن يهود، معتقدند كه : كار اشيا را به پايان بُرده است» .


دانشنامه قرآن و حديث 12
144

الفصل الأوّل : حقيقة البداء وأقسامه

1 / 1

بَسطُ القُدرَةِ

الكتاب

«وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ» . ۱

راجع : الرحمن : 29 ، النساء : 133 ، الأنعام : 133 ، إبراهيم : 19 ، فاطر : 16 ، الشورى : 24 و 33 ، الإسراء : 54 .

الحديث

۱.الإمام الصادق عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل :«وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ»ـ :لَم يَعنوا أنَّهُ هكَذا ، ولكِنَّهُم قالوا : قَد فَرَغَ مِنَ الأَمرِ ، فَلا يَزيدُ ولا يَنقُصُ ، فَقالَ اللّهُ جَلَّ جَلالُهُ تَكذيبا لِقَولِهِم : «غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ» ألَم تَسمَعِ اللّهَ عز و جل يَقولُ : «يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ» . ۲

۲.تفسير العيّاشي عن يعقوب بن شعيب :سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَن قَولِ اللّهِ : «قَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ» ، فَقالَ عليه السلام لي : كَذا ـ وقالَ بِيَدِهِ ۳ إلى عُنُقِهِ ـ ولكِنَّهُ قالَ : قَد فَرَغَ مِنَ الأَشياءِ . ۴

1.المائدة : ۶۴ .

2.التوحيد : ص ۱۶۷ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۱۸ ح ۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۰۴ ح ۱۷ .

3.العرب تجعل القولَ عبارة عن جميع الأفعال وتُطلقه على غير الكلام واللسان ، فتقول : قال بيده ؛ أي أخَذَ ، وقالَ برجلهِ ؛ أي مشى ... وكلّ ذلك على المجاز والاتّساع (النهاية : ج ۴ ص ۱۲۴ «قول») .

4.تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۳۳۰ ح ۱۴۶ ، بحار الأنوار : ج ۴ ص ۱۱۷ ح ۴۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194274
صفحه از 587
پرینت  ارسال به