249
دانشنامه قرآن و حديث 12

ليكن اين دو واژه ، مترادف نيستند ؛ زيرا «برّ» ، خيرى است كه با قصد و توجّه همراه باشد ، ولى در خير ، «قصد» شرط نيست ؛ بلكه گاهى با «سهو» همراه است . ۱ از اين رو ، خير معنايى عام دارد .
امّا كلمه «بَرّ» ، بر وزن «فَعْل» ، صفت مشبّهه و اصل آن به معناى «اتّساع» و گستردگى است . از اين رو ، برخى از واژه شناسان ، «بَرّ (فضاى باز بيابان)» و «بِرّ» را از يك ريشه دانسته اند . مرحوم طَبرِسى ، در اين باره مى گويد :
البِرُّ : العَطفُ وَ الإِحسانُ ، مَصدَرٌ ... وَ أصلُهُ مِنَ الاِتِّساعِ ، وَ مِنهُ البَرُّ خِلافُ البَحرِ .۲برّ ، [به معناى] شفقت و احسان كردن ، مصدر است ... و اصل آن ، از گستردگى [و وسعت] است و از همين ريشه است بَرّ ، در برابر بحر .
راغب اصفهانى نيز مى گويد :
البَرُّ خِلافُ البَحرِ ، وَ تُصُوِّرَ مِنهُ التَّوَسُّعُ فَاشتُقَّ مِنهُ البِرُّ ، أىِ التَّوَسُّعُ في فِعلِ الخَيرِ ، ويُنسَبُ ذلِكَ إلَى اللّهِ تَعالى تارَةً نَحوُ :«إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ»۳، وَ إلَى العَبدِ تارَةً ، فَيُقالُ : بَرَّ العَبدُ رَبَّهُ ، أى : تَوَسَّعَ فى طاعَتِهِ ، فَمِنَ اللّهِ تَعالى الثَّوابُ ، وَ مِنَ العَبدِ الطّاعَةُ .۴بَرّ ، در برابر بحر (دريا) است . به خاطر گستردگى اى كه از آن تصوّر مى رود ، بِرّ از آن مشتق شده است ؛ يعنى وسعت در كار خير . اين ، گاهى به خدا نسبت داده مى شود ، مثل«إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ ؛ او نيكوى رحم آور است». گاهى هم به بنده ، گفته مى شود . «بَرَّ العَبدُ رَبَّهُ» ؛ يعنى : خدا را فراوان اطاعت كرد . پس ، از خدا ثواب ، و از بنده ، طاعت است .

1.. معجم الفروق اللّغوية : ص ۹۵ .

2.. مجمع البيان : ج ۱ ص ۴۷۳ .

3.طور : آيه ۲۸ .

4.. مفردات ألفاظ القرآن : ص ۱۱۴ .


دانشنامه قرآن و حديث 12
248

درآمد

بِرّ ، در لغت

واژه «بِرّ» ، در اصل ، مصدر و اسم مصدر ۱ از ريشه «برر» به معناى خير و نيكى است ، چنان كه ابن منظور ، از يكى از واژه شناسان روايت كرده كه مى گويد :
اِختَلَفَ العُلَماءُ فى تَفسيرِ «البِرِّ» ، فَقالَ بَعضُهُم : البِرُّ : الصَّلاحُ ؛ وَ قالَ بَعضُهُم : البِرُّ : الخَيرُ . قالَ : وَ لا أعلَمُ تَفسيرا أجمَعَ مِنهُ ، لِأَنَّهُ يُحيطُ بِجَميعِ ما قالوا .۲
علما در تفسير بِرّ ، اختلاف نظر دارند . برخى گفته اند كه بِرّ ، به معناى صلاح است و ديگرى ، آن را خير معنا كرده و گفته كه : من ، تفسيرى جامع تر از خير براى آن نمى شناسم ؛ چرا كه شامل همه آنچه كه گفته اند ، مى شود .
همچنين زمخشرى مى گويد :
البِرُّ : اِسمٌ لِلخَيرِ وَ لِكُلِّ فِعلٍ مَرضِىٍّ .۳بِرّ ، نامى است براى خير و هر كار پسنديده .
به عقيده برخى از لغت شناسان ، هر چند جامع ترين معناى «برّ» ، «خير» است ،

1.. ترتيب كتاب العين : ص ۷۶ .

2.. لسان العرب : ج ۴ ص ۵۲ .

3.. الكشّاف : ج ۱ ص ۱۰۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194119
صفحه از 587
پرینت  ارسال به