29
دانشنامه قرآن و حديث 12

8 / 3

به جماعت خواندن نماز مستحبّى

۱۳۰.امام صادق عليه السلام :نماز مستحبّى ، با جماعت خوانده نمى شود؛ چون اين كار ، بدعت است و هر بدعتى ، گم راهى است و هر گم راهى اى در آتش است.

8 / 4

نماز تَراويح

۱۳۱.صحيح البخارىـ به نقل از عبد الرحمان بن عبد القارى ـ :شبى در ماه رمضان با عمر بن خطّاب به مسجد رفتيم. ديديم كه مردم ، پخش و پراكنده اند: يكى ، تنها نماز مى خوانَد و ديگرى ، با جمعى كه به او اقتدا كرده اند ، مشغول نماز است.
عمر گفت: به نظر من ، اگر اينها همه به يك پيش نماز اقتدا كنند ، بهتر است.
سپس تصميم به اين كار گرفت و گفت كه همگى به اُبىّ بن كعب ، اقتدا كنند.
شبى ديگر نيز با او آمديم . ديديم كه مردم با پيش نمازشان ، نماز مى گزارند.
عمر گفت: اين ، خوبْ بدعتى بود ، و آن [نمازى] كه مردم از آن مى خوابند [و نمى خوانند] ، برتر از آن [نمازى] است كه مى خوانند !
مقصودش [خواندن نوافل] در آخرِ شب بود ، در حالى كه مردم ، [آنها را] اوّلِ شب مى خواندند.

۱۳۲.صحيح ابن خزيمةـ به نقل از عايشه ـ :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در دل شب [از اتاق ]خارج شد و در مسجد، نماز گزارد و چند نفرى پشت سرش نماز خواندند. صبح كه شد، عدّه اى شروع به بازگو كردن آن كردند. شب سوم ، جمعيت مردم در مسجد ، بيشتر شد. پيامبر صلى الله عليه و آله ، باز به مسجد رفت و نماز گزارد و مردم به ايشان ، اقتدا كردند. در شب چهارم ، مسجد ، لبريز از جمعيت شد ؛ امّا پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به ميان آنان نرفت. عدّه اى از مردم ، صدا مى زدند: «نماز !» ؛ امّا پيامبر صلى الله عليه و آله [ از خانه ]خارج نشد.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله همچنان [ در خانه ] ماند تا آن كه براى نماز صبح ، بيرون رفت. نماز صبح را كه خواند ، برخاست و رو به جمعيت كرد و شهادت (أشْهد أن لا إله إلّا اللّه ) گفت و حمد و ثناى الهى را به جا آورد . سپس فرمود: «امّا بعد ! من از حضور شما خبر داشتم ؛ امّا ترسيدم كه نماز شب بر شما واجب گردد و از عهده آن ، بر نياييد» .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، آنان را به خواندن نماز شب در ماه رمضان ، ترغيب مى كرد ، بى آن كه به وجوب چيزى فرمان دهد، و مى فرمود: «هر كس رمضان را از سرِ ايمان و اخلاص ، روزه بگيرد ، گناهان گذشته اش آمرزيده مى شود» .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، از دنيا رفت و كار [خواندن نماز شب به صورت فُرادا] ، به همين منوال در دوره خلافت ابو بكر و اوايل خلافت عمر ، ادامه يافت تا آن كه عمر دستور داد تا مسلمانان ، اين نماز را به جماعت با پيش نمازىِ اُبىّ بن كعب بخوانند ؛ و اين ، آغازِ به جماعت خواندن اين نماز در ماه رمضان بود.


دانشنامه قرآن و حديث 12
28

8 / 3

صَلاةُ التَّطَوُّعِ في جَماعَةٍ

۱۳۰.الإمام الصادق عليه السلام :لا يُصَلَّى التَّطَوُّعُ في جَماعَةٍ ، لِأَنَّ ذلِكَ بِدعَةٌ ، وكُلُّ بِدعَةٍ ضَلالَةٌ ، وكُلُّ ضَلالَةٍ فِي النّارِ . ۱

8 / 4

صَلاةُ التَّراويحِ

۱۳۱.صحيح البخاري عن عبد الرحمن بن عبد القاريِّ :خَرَجتُ مَعَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ لَيلَةً في رَمَضانَ إلَى المَسجِدِ ، فَإِذَا النّاسُ أوزاعٌ ۲ مُتَفَرِّقونَ ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفسِهِ ، ويُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلّي بِصَلاتِهِ الرَّهطُ ۳ .
فَقالَ عُمَرُ : إنّي أرى لَو جَمَعتُ هؤُلاءِ عَلى قارِئٍ واحِدٍ لَكانَ أمثَلَ . ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُم عَلى اُبَيِّ بنِ كَعبٍ ، ثُمَّ خَرَجتُ مَعَهُ لَيلَةً اُخرى وَالنّاسُ يُصَلّونَ بِصَلاةِ قارِئِهِم .
قالَ عُمَرُ : نِعمَ البِدعَةُ هذِهِ ، وَالَّتي يَنامونَ عَنها أفضَلُ مِنَ الَّتي يَقومونَ ، يُريدُ آخِرَ اللَّيلِ وكانَ النّاسُ يَقومونَ أوَّلَهُ . ۴

۱۳۲.صحيح ابن خزيمة عن عائشة :إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله خَرَجَ في جَوفِ اللَّيلِ ، فَصَلّى فِي المَسجِدِ ، فَصَلّى رِجالٌ بِصَلاتِهِ ، فَأَصبَحَ ناسٌ يَتَحَدَّثونَ بِذلِكَ ، فَلَمّا كانَتِ اللَّيلَةُ الثّالِثَةُ كَثُرَ أهلُ المَسجِدِ ، فَخَرَجَ فَصَلّى فَصَلّوا بِصَلاتِهِ ، فَلَمّا كانَتِ اللَّيلَةُ الرّابِعَةُ عَجَزَ المَسجِدُ عَن أهلِهِ ، فَلَم يَخرُج إلَيهِم رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَطَفِقَ رِجالٌ مِنهُم يُنادونَ الصَّلاةَ فَلا يَخرُجُ ، فَكَمَنَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله حَتّى خَرَجَ لِصَلاةِ الفَجرِ ، فَلَمّا قَضَى الفَجرَ قامَ ، فَأَقبَلَ عَلَيهِم بِوَجهِهِ ، فَتَشَهَّدَ ، فَحَمِدَ اللّهَ ، وأثنى عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : أمّا بَعدُ فَإِنَّهُ لَم يَخفَ عَلَيَّ شَأنُكُم ، ولكِنّي خَشيتُ أن تُفتَرَضَ عَلَيكُم صَلاةُ اللَّيلِ ، فَتَعجِزوا عَنها .
وكانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يُرَغِّبُهُم في قِيامِ رَمَضانَ مِن غَيرِ أن يَأمُرَ بِعَزيمَةِ أمرٍ ، فَيَقولُ : مَن صامَ رَمَضانَ إيمانا وَاحتِسابا ، غُفِرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ .
فَتُوُفِّيَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَكانَ الأَمرُ كَذلِكَ في خِلافَةِ أبي بَكرٍ وصَدرا مِن خِلافَةِ عُمَرَ ، حَتّى جَمَعَهُم عُمَرُ عَلى اُبَيِّ بنِ كَعبٍ وصَلّى بِهِم ، فَكانَ ذلِكَ أوَّلَ مَا اجتَمَعَ النّاسُ عَلى قِيامِ رَمَضانَ . ۵

1.الخصال : ص ۶۰۶ ح ۹ عن الأعمش ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۲۴ ح ۱ عن الفضل بن شاذان عن الإمام الرضا عليه السلام وفيه «لا يجوز أن يصلّى» بدل «لا يصلى» ، بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۲۲۵ ح ۱ .

2.أوْزاعٌ : أي متفرّقون (النهاية : ج ۵ ص ۱۸۱ «وزع») .

3.الرَّهْطُ : مادون عشرة من الرجال (المصباح المنير : ص ۲۴۱ «الرهط») .

4.صحيح البخاري : ج ۲ ص ۷۰۷ ح ۱۹۰۶ ، الموطّأ : ج ۱ ص ۱۱۴ ح ۳ ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۶۹۴ ح۴۶۰۳ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۲ ص ۱۵۵ ح ۱۱۰۰ كلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۴۰۷ ح ۲۳۴۶۶ .

5.صحيح ابن خزيمة : ج ۳ ص ۳۳۸ ح ۲۲۰۷ ، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۶۹۴ ح ۴۶۰۲ ، مسند إسحاق بن راهويه : ج ۲ ص ۳۰۴ ح ۸۲۷ كلاهما نحوه ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۸۱۶ ح ۲۱۵۴۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه قرآن و حديث 12
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي؛برنجکار،رضا؛خوش نصيب،مرتضي؛موسوي،رسول؛افقي،رسول؛طباطبايي،محمود؛وهّابي،محمّد رضا؛شيخي،حميد رضا؛آرياني،جعفر؛مرادي،محمّد
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 194248
صفحه از 587
پرینت  ارسال به